Forbannet og fortvilet! Europa 2016…


Bilde er fra “Better days of Moria” på Lesvos. Føler ikke at det gjelds lenger… #SafePassage

Jeg er ingen politiker, jeg har desverre ikke svar på de store spørsmålene, jeg er bare en som vil hjelpe, en som vil alle vel, en som gråter når jeg leser avisene nå og ser hva som skjer med folk på flukt! Når jeg var på Lesvos i vinter så fungerte det så noenlunde der. De ble plukket opp på stranden, de ble kjørt med buss til Camp Moria, fikk papirer og ble registrert og deretter så de i kø for å få hjelp og vi i kø for å få hjelpe de. Det fungerte sånn noenlunde og vi som jobbet der vi snakket om at så fint at ting virker nå, det er satt i system. Vi håper de ikke gjør noe som endrer fluktrutene så de på flukt havner i konstant livsfare igjen.. 

Det har skjedd nå.., de blir sendt tilbake til Tyrkia og de sender ofte flyktninger tilbake til krigen, til Syria, til Afghanistan, til Irak, Iran og fellesnevner her er krig, Taliban, IS, nød, bombing og en hverdag som innebefatter MYE redsel. Så mye redsel at de i utgangspunktet satte livet sitt på spill og barna sine liv på spill i håp om en trygg hverdag.. Nå sitter de fast i Makedonia i gjørme eller rett på asfalten. Jeg kjenner folk som har vært der akkurat som beskriver det som helvete og vi sitter her og ser på, jeg blir så forbanna!!! De sitter sperret inne i Chios, reporter Fredrik Græsvik intervjuet en 6 år gammel jente som gråt av redsel og fortvilelse og takk til han som lar oss høre barnas stemmer. Det er viktig, de er fremtiden vår. Nå føler jeg at vi ødelegger en hel generasjon med barn med måten vi opptrer mot folk i nød, på flukt, i krig.. Fortvilet og forbannet!!

Link til Fredrik Græsvik sin reportasje #2sitert: http://www.tv2.no/a/8183570 

Jeg blir ofte omtalt som naiv og enkel når jeg snakker om dette teamet og mange sier: “Nå må du ta til fornuften da Marianne, vi kan ikke redde hele verden, Norge har gjort mer enn nok.. Jeg er helt uenig!  Og ja, jeg er supernaiv men jeg ser det som en styrke, da får jeg hjulpet noen. Noen ganger virker det helt utmattende å kun få hjulpet den ene, men for den ene hjelper det 100%. Det er en tanke som gjør at vi fortsetter og vi fortsetter! Jeg skal reise ut igjen når jeg for det første er kommet meg på beina, men når jeg har spart opp penger og det passer familiemessig. Det er fantastisk å få være med å hjelpe, men nå er det vanskelig.. Når “Leger Uten Grenser og Flyktninghjelpen m.fl trekker seg ut i protest flere steder fordi forholdene og utsiktene til de menneskene som er der er for dårlig, da blir det vrient. I Camp Moria hvor jeg var (som nå er tømt for folk hvis jeg har skjønt det riktig) de stengte også alle hjelp fra frivillige den siste tiden. Jeg blir forbanna!!

Min andre favorittreporter Kadafi Zaman lagde en dokumentar “Norge til salgs”  om hvordan folk på flukt blir behandlet og sendt avgårde med “helvestesvester” dvs flytevester med liggeunderlag og avispapir, hvordan har folk samvittighet? Det kommer jeg aldri til å skjønne.. http://www.dagbladet.no/2015/10/30/nyheter/kadafi_zaman/flyktninger/immigrasjon/asylsokere/41726702/ Her står det om dokumentaren, du kan se den på tv2sumo regner jeg med

Men som jeg sier til det absolutt kjedsommelige: Hva kan du gjøre for å bidra og gjøre en forskjell?  Du har nemlig muligheten! Du trengs flere steder og du kan bidra i din egen kommune. Hovedsaken er at du kan gjøre en forskjell uansett, uansett!!


Bildet er fra Camp Moria på Lesvos, men hvor er solidariteten?

Jeg vil vi takk til alle sammen som gjør en forskjell og det er mange. Jeg er ikke bare fortvilet, men i dag ble jeg så lei meg når jeg leser hva som skjer..


 

Volunteers <3 http://www.volunteers.no Dette driver vi med <3

#Refugeeswelcome #Syria #Irak #IS #Chios #Makedonia #Hellas #Lesvos #PayItForward#AllLivesMatters #GjørEnForskjell

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg