Siden ble så fint, samtidig så får jeg melding på Messenger om jeg tenkte på at jeg hjalp fremtidige terrorister…#Kontraster

Det er fint å komme hjem, det er vondt å komme hjem. Det føles aldri rett å dra fra et sted hvor du trengs. Jeg får meldinger fra campen daglig og følger hva som skjer. Siste melding i dag tidlig er at strømmen var borte.. De har enda ikke fått vannet tilbake og det er 10 dager siden det forsvant. Hvis jeg forstår det riktig så må brannvesenet komme å fylle opp et vannlager..De etterspør tepper, når strømmen er borte blir det iskaldt.. 

 

Her hjemme er det andre ting å forholde seg til, ting som er viktig her. Det er noen ganger vanskelig å ta våre luksusproblemer på alvor samtidig som jeg må det for det som er her er reelt for vår hverdag. Mens jeg var der nede fikk jeg melding fra en av lederne i campen om jeg kunne male en vegg til siden det ble så fint samtidig så får jeg melding på Messenger om jeg tenkte på at jeg hjalp fremtidige terrorister. Jeg får lyst å gråte over kontrastene, men som en av de frivillig fra Canada sa så klokt: Uansett så kan vi bare elske mennesker, vi vet aldri hva som skjer i fremtiden uansett hvor de kommer fra, vi må bare elske dem..

Husker en som spurte, jeg lurer på om det var Kristina: Hvor langt unna må et barn drukne for at vi skal bry oss? 1 meter, 2 meter, 100 meter eller på andre siden av Europa. Når Alan Kurdi ble funnet i strandkanten i Tyrkia skjedde det en radikal endring i folket her hjemme, vi ville hjelpe. Men så forsvinner den lille kroppen ut av mediene og “vinden” snur her hjemme.. Vi velger å se på folk på flukt som trusler, de kan ikke komme her på gullstol å søke lykken. Men kommer de så må de yte for å nyte og andre “gullkommentarer”.  Jeg bestemte meg når jeg kom hjem fra Lesvos at jeg måtte ned igjen og i sommer begynte jeg å tenke hvor og til bursdagen min ønsket jeg meg bare penger til billett og penger til å bo. Jeg var så heldig at jeg fikk det, til med størsten ga meg 200 kr for å ha med meg. Mange tror at jeg har reist og bodd med penger jeg har samlet inn, det har jeg ikke. Alt jeg har samlet inn har gått direkte til de som trenger det 🙂 Jeg har lagt igjen ca 1300 euro i Elpida. De får ordentlig kjøkkenvasker når vannet er tilbake, jeg kjøpte maling og pusset opp et stor rom med Dee Dee, jeg ga penger sånn at mange barn fikk en flott kinopplevelse og de sendte melding om at det var den fineste lørdagen på lenge og jeg betalte 200 euro for å ha med meg 18 kg ullklær som virkelig trengtes nå som det er så kaldt. Og alt er takket være dere <3 Det er så fint å kunne hjelpe med konkrete ting som jeg ser gjør en forskjell. Det var iskaldt når jeg var i Hellas, verste vinteren på 45 år. Mange lever ute i telt, de fryser nesten i hjel. Når vi ser dette her hjemme så merker jeg at flere bryr seg igjen, nå synes det at folk lider.. Jeg føler vi må se hvor grusomt det før vi husker på de som er på flukt og nå er det over 70.000 ca i Hellas og de kan ikke hjelpe de alene.. Det skjer grusomme ting selv om vi ikke ser det i media hver dag, vi må ikke glemme det. For vi kan være med å gjøre en forskjell

Jeg kommer til å dra ned igjen, jeg må vente litt. Jeg er mamma først, men jeg er også en frivillig. Frivillighet er ikke sesongbasert, det er noe man er hele tiden. Verden tar ikke pause selv om vi gjør det. Vi som jobber frivillig trengs hele tiden og vi kan gjøre en forskjell hele tiden. Jeg sier ikke at vi skal pakke sekken å dra ut i verden, det er mange måter å hjelpe på. I grunn bare vær et medmenneske, ikke tål så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv, si fra når du opplever at noen utsettes for hverdagsrasisme, smil til de som selger “folk er folk” når du møter de, slå av en prat med de som bor ute, smil til noen. Det skal ingenting til og det trenger ikke å koste noe heller.  Se, ikke overse. Bare det å lære barna våre om hvordan vi kan hjelpe er å gjøre noe stort. Barn har ingen grenser i hjertene sine

Jeg har skrevet om turen på Debatt1 her : 

http://debatt1.no/verden-er-sa-absurd-groteske-kontraster-elpida/

Skrevet et “intervjue” med en i campen her:

 http://epilepsi2509.blogg.no/1484121338_glimt_av_zakiya_izza_.html

Og jeg anbefaler igjen boken til Fredrik Græsvik #Flukten som forklarer forhistorien til alt som har skjedd og vi følger en syrisk familie på flukt fra Syria til Norge, en utrolig bra bok. Jeg lærte noe som jeg alltid gjør av bøkene til Fredrik Græsvik :

http://www.kagge.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=author&id=1736

Og dere: Se på Leo Ajkic, Flukt på nrk:

 https://tv.nrk.no/serie/flukt/kmte30002116/sesong-1/episode-1

#Volunteers #Frivillighet #Syria #Hellas #Flukt #Flyktninger #Elpida #FredrikGræsvik #LeoAjkic #Nrk #KaggeForlag #Debatt1 #Kontraster #Payitforward #payattetion #Godhetstyrann #Hylekorist 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg