Folket uten filter <3

Ærlighet, takknemlighet, smil, tårer og litt håp er noe av det som slår meg når jeg prater med brukerne av Gateteamet. De vil prate, de vil dele og den ærligheten man møter er en sjelden vare i hverdagen, det er vakkert. Jeg kaller de “folket uten filter” og det mener jeg som en hedersbetegnelse. De forestiller seg ikke, de overlever, noen uttalte at Gateteamet hadde reddet livet deres og de møter folk som har tid til dem, tid til en prat en klem og litt oppmuntring, de frivillige som er der gleder seg over at de kan bidra til at de går litt varmere derfra, litt mettere, litt gladere, de skal så lite tid for å bedre hverdagen til noen, Petter Nyquist (kjent som Petter Uteligger) kom innom utdelingen i kveld og jeg spurte hva han synes var viktigst med Gateteamet og han sier at tilstedeværelse betyr så mye, det å bli sett og lyttet til, det er så utrolig viktig og Gateteamet bidrar til det og øker følelsen av egenverd hos folk. Det er helt uvurderlig. Utrolig fint at han tar seg tid til å komme innom å slå av en prat med alle som setter så pris på han. 

Siw leder og Petter

Dette er Frode, jeg har møtt han før og da snakket jeg lenge med han og han fortalte meg at det eneste han ønsket seg var en busserull med søljer, en snekkerbukse og seilerstøvler. Jeg skrev om det på Facebook og statusen ble delt over 40 ganger men enda har jeg ikke fått tak i det.. Jeg har ikke gitt opp 🙂 Han husket at han hadde fortalt meg det og ble glad jeg ikke hadde glemt det. Skrevet litt om det for 2 år siden:

http://epilepsi2509.blogg.no/1430334113_gateteamet_payitforwa.html

Fine Jessica, utrolig nydelig dame. Gateteamet har reddet livet mitt sa hun, hun har kommet innom siden den første utdelingen de hadde for noen år siden. Hun fortalte hun ble stukket av veps for noen dager siden, men hun ble så glad for at vepsen var i live at det gjorde ingenting sa hun.. Vakkert. Det har betydd uendelig mye for mange og alle jeg snakket med hadde noe godt å fortelle om oss. Jeg tar null kreditt der, jeg er bare innom når jeg kan, men Siw og de faste står der hver onsdag uansett og gjør livet litt bedre for mange. 


 Gunnar er også fast innom og han hjelper til der han kan og det trengs alltid, utrolig koselig mann 🙂

Monika og Dan Tore, de har vært sammen i seks år nå. De snakket jeg lenge med, fikk høre en del av historien, men jeg glemte å spørre om jeg kunne dele og da gjør jeg ikke det, det handler om respekt. Alle bilder jeg legger ut har jeg fått tillatelse til.

Noen bilder av de faste frivillige, jeg spurte alle jeg rakk om hvorfor de var i Gateteamet og det var mye av det samme som jeg tenker: Det koster så lite å gjøre litt som kan bedre hverdagen for andre, det er fint å kunne bidra, det er egentlig ikke et spørsmål for det føler helt naturlig å hjelpe der man kan og når “så lite” kan utgjøre så mye så er det fint å kunne hjelpe. Det lille ekstra koster så lite

Ingjerd, (hun har ansvar for mat) og Siw (Hun er leder og grunnlegger for hele Gateteamet) med Tone i midten

Wenche som har ansvar for hygiene sammen med Anita

Alex, han har vært vakt ca i tre år

Kristin har vært med ca et halvt år og jobbet i dag som vakt

Og mange flere, det er en utrolig gjeng 🙂 Når kl er blitt 20.00 og vi har delt ut masse mat, klær, hygieneartikler og ikke minst klemmer så hører vi med Marita Kafeen om de vil ha maten som er til overs. Der jobber de også frivillig og det er et flott tilbud. Vi gikk dit med det vi hadde og vi hadde bl.a annet med sjokoladekake som var til overs. En jente på fem år hadde bakt og de hadde kjørt i tre timer for å levere. Det er sterkt <3 Hun ville ikke fotograferes og det må man respektere, men kudos skal hun ha uansett 🙂 Her bærer vi med oss for å gi videre

Marita Kafeen

To glade frivillige, Claudine og Ingvild

Maria, hun fortalte meg at de alltid trenger kvinneklær til Marita Wimen. De trenger alt, men spesielt undertøy og bhér og vil du levere klær så sier jeg med strengstemmen at det må være helt, rent og noe du selv ville vist deg ute i. Samme gjelder når man leverer klær til Gateteamet, til mottak eller skal gi noe videre. Men hos Marita kafeen er det nesten tomt for kvinneklær nå..

https://www.facebook.com/pages/Maritakafeen/200702953305919

Vil du være frivillig? Vil du bidra med deg selv, klær, mat eller penger? Vårt vipps nr er 100595 og her er vi på facebook: 

https://www.facebook.com/gateteamOslo/

Jeg takker for i kveld og tenker på hvor uendelig heldig jeg er som kan gå å legge meg i senga mi og slipper og bekymre meg fra dag til dag. Når man snakker med folk i så utrolig vanskelige livssituasjoner så får man et annet perpektiv.. Ambulansen kom også innom i kveld og hentet en dame som var syk og hun hadde en utrolig tøff livssituasjon, jeg tørket tårer i smug og landet på at en forkjølelse og litt feber er virkelig ingenting å skrive hjem om.. 

Igjen, det nytter <3 Gi litt av deg selv og se mennesker, ikke overse! Vær tilstede i øyeblikkene og del av deg selv <3

#Gatetemet #Payitforward #Frivillighet #Detnytter #Petteruteligger #Vipps #Nestekjærlighet 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg