Når man jobber som frivillig, eller jeg da. Jeg tenker på camp når jeg legger meg, jeg tenker på camp når jeg våkner om natten.

Når man jobber som frivillig, eller jeg da. Jeg tenker på camp når jeg legger meg, jeg tenker på camp når jeg våkner om natten, jeg drømmer om camp og jeg tenker på det på dagen. Tenker løsninger, tenker på historiene til de du møter og drømmene er gjerne en blanding av alt. Jeg drømte jeg møtte et par som hadde mistet barnet sitt under flukt fordi mammaen måtte gjemme han under klærne også ble han kvalt..Det var en av drømmene.. Det er mye inntrykk. Det høres veldig dramatisk ut, men mye av det å være frivillig består av enkle og kan oppfattes som kjedelige oppgaver. Men når man tenker helhetlig så er det helt nødvendig. Jeg fikk høre om noen “frivillige” som hadde reist videre herfra for det var ikke nok drama, da må man se seg i speilet og finne ut hva man driver med. hva er intensjonen for å reise ut? Hvorfor vil man bidra? For meg er det ikke et spørsmål, jeg har ikke noe valg, jeg må hjelpe! Alt annet strider i mot og ja, det er innimellom krampekjedelig å sortere klær, men når man tenker på de osm trenger akkurat de klærne så er det verdt det. Jeg lurer på hvor mange timer jeg har tilbragt alene og sammen med andre på lageret vårt i Drøbak og hvor mange vi har hjulpet med det. Da er det verdt det 🙂 I dag har jeg organisert biblioteket og skrevet inn alle bøkene, med forfatter, tittel, sjanger og om det var voksen eller barnebok. Øynene gikk i kryss tilslutt, men et bibliotet er jo helt fantastisk å sette i stand og jeg er lei meg for at jeg ikke får gjort det helt ferdig, men det er godt i gang og jeg regner med det kommer en ny frivillig som brenner for bøker som kan jobbe videre med saken.

Jeg har fått malt der jeg ville og det ble enorm forskjell, det gjør utrolig mye for fellesskapet at det ser rent og ordentlig ut. John, Siba og jeg malte i går og brukte et 10 l spann og det holdt akkurat 🙂 Fantastisk

 

I dag hadde jeg et nytt kjapt møte med Costas og læreren og resten av pengene skal gå til “fruktfond” som holder i flere uker. Dvs at ungene får en fruktpause i skoledagen sin, det er sunt og de kan bruke det som undervisning. Dette er Montessori tankegang og jeg var helt med på den. Dette er viktig, læring i praksis og på tvers. Elsker det 🙂 Da har jeg fått bidratt masse til utdanningsprogram, utflukter, materiell, frukt og kjøpt maling, kopper og te-siler. Vidunderlig med disse små tingene som gjør så mye <3 Jeg har også kjøpt kjeks og frukt hver dag til de frivillige, noen må liksom passe litt på de også 😉 Fikk beskjed i dag at dette kom de til å savne at noen tenkte på de og alltid delte noe. Jeg har blitt invitert til Hong Kong, Portugal, Irland osv. Utrolig koselig å få nye venner fra alder 20 – 72 år. Det er så fint med frivillige, man tenker aldri på alder, vi har bare felles mål 🙂 

 

Jeg er takknemlig for å kunne være med å bidra og planen er å reise ned igjen i uke 42 hvis hjemmesituasjon osv tillater det 🙂 Jeg kommer til å fortsette å samle inn penger til Elpida, til barna og til utdanning <3 Det nytter og det er nydelig å se i praksis. Jeg har startet et “utdanningsfond” hvor jeg brukte egne barns mellomnavn for jeg vil at alle barn skal få muligheten. Det heter Victoria&Mathias Utdanningsfond og alt går direkte til Elpida Home refugee center 🙂 Det siste min nye venn fra Portugal sa til meg før vi sa farvel i stad var: Marianne, du må fortsette som du gjør, du ser det ikke men du gjør en virkelig stor forskjell med å samle inn penger og komme hit og bidra sånn som du gjør, det er inspirerende og jeg ble utrolig rørt. Det betyr mye. Jeg har følt meg litt ubrukelig med den dustearmen som ikke virker, men som Costas sa før i dag. Du er nesten ikke frivillig, du hører til her og gjør alle de viktige små oppgavene som utgjør den store forskjellen. Og så sliten som jeg er nå, så er det fint å høre det 🙂 Da nytter det <3

https://www.facebook.com/VictoriaMathiasUtdanningsfond/

“Lik og del” 😉

Jeg har lukket igjen kofferten og takker for meg denne gangen og takker alle som har bidratt <3

En liten venn som koser seg i Olivenlunden <3

Takk for denne gang Elpida

#Elpida #Erci #Hellas #Flyktningleir #Detnytter #Payitforward #Volunteers #VictoriaogMathiasfond #Blimed 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg