Hvis man får dårlig samvittighet av hva andre gjør, så gå litt i deg selv istedenfor å få andre til å føle seg kjip.. Roteblogg

 

Hva tenker du på i dag, Marianne spør Facebook og akkurat i dag føler jeg for å svare:

Som sagt før alle som kjenner meg vet at jeg er en tenker og av og til tenker jeg lenge før jeg handler ref. bloggsaken hvor jeg ble saksøkt, da hadde jeg tenkt lenge før jeg skrev. Nå har jeg tenkt og tenkt om jeg bør skrive noe og landet på at jeg prøver. Dette er ikke veldig alvorlig, men nok til at jeg grubler på det..

Innimellom, ikke så ofte så får jeg slengt kommentarer, sikkert ikke ment som negative men som egentlig ikke er så koselig.. Som feks:

“Å, der kommer den evige dårlige samvittigheten min, når jeg ser deg så får jeg sååå dårlig samvittighet”

“Må du drive med alt “det gode” du gjør, bare for å få oss andre til å se kjip ut”

Og så videre.. Som sagt ikke veldig alvorlig, men nok til at jeg ikke synes det er superkoselig.. Jeg gjør det jeg gjør for at det føles helt naturlig for meg å hjelpe, jeg gjør ingenting for at det skal se bra ut eller for å late som eller evt gi andre dårlig samvittighet. Jeg gjør det gjør for å hjelpe…Det har alltid vært viktig for meg 🙂 Jeg har styrt med mye fra jeg var liten, da var ikke alltid verken handlinger eller impulskontroll på sitt lureste men stort sett var det en god mening i bunn. Nå er det viktig å kunne bidra der jeg kan. Det er ikke alltid gøy å være frivillig som feks når man åpner søplesekk med brukte klær nr 39 en dag og det kommer en møll flyvende ut, eller sortere andres skitne bhér 😉 Men det hører med, jeg har også stått i en nedlagt fabrikk i Hellas og sortert klær og det er drepende kjedelig, men det er de små tingene som faktisk er viktig..Det er de som utgjør den lille forskjellen og det er viktig for meg å lære mine barn om hva jeg synes er viktig, vi deler alle den samme planeten og derfor er det viktig å erkjenne at vi alle er like mye verdt og handle deretter. Vise folk respekt uansett.

Hvis man får dårlig samvittighet av hva andre gjør, så gå litt i deg selv istedenfor å få andre til å føle seg kjip

Det finnes frivillige som kommer for å få action, jeg har hørt om de som klager over hvorfor kommer de ingen flyktninger når tross alt DE er på Lesvos for å hjelpe til. Eller de som velger å dra fra en camp for det skjer for lite, det var ikke derfor de kom.. Så det å være en frivillig innebærer mange oppgaver som kanskje virker meningsløse for deg som person, men som utgjør den store forskjellen for fellesskapet. Som det å sortere klær! For de som har mistet alle klærne sine under flukt, så betyr det masse å få komme inn et sted å kunne finne seg klær som er brettet og sortert <3 Det betyr masse for de vi møter på Gateteam at vi kan hjelpe dem med de trenger og klær og utstyr ligger rent, pent og sortert. Vi vet selv at vi liker å handle i innbydende butikker

Som jeg sier til det kjedsommelige, det koster så lite å gjøre noe for andre og vi har alle forskjellige ting vi brenner for og da dekker vi flere områder og det er gull verdt 🙂 Som f.eks å gå med rødvinstralle på gamlehjem, der finner man ikke meg 😉 For andre er det utenkelig å stå og slå av en prat med rusmisbrukere eller dra i flyktningleir, men der finner du meg. Denne helgen har jeg venner som jobber frivillig på Havnebluesen i Drøbak og frivilligheten er overalt og vi er avhengig av den tror jeg og alle de jeg kjenner som jobber frivillig gjør det faktisk ikke for å gi andre kjip samvittighet eller for å se bra ut, de gjør det for å hjelpe. Og man kan ikke hjelpe uten at noen hjelper deg igjen. Som å donere klær og utstyr til Gateteam eller gi penger som jeg kan hjelpe til med i Hellas, sirkelen er rund og vi alle er avhengig av hverandre og mottoet er jo “Pay it forward” og er det dårlig samvittighet jeg gir videre, så gir jeg hvertfall noe 😉 Neida, joda. Er det frivillige som bare gjør det for å se bra ut, så gjør de hvertfall noe bra underveis 😉 

I alt roteskriveriet mitt mener jeg at vi alle trenger hverandre, vi utfyller hverandre og vi kan alle bidra på hver vår måte <3 Det nytter, det ser jeg hver dag 🙂

Som sagt:

 

#Roteblogg #Nokenroteblogg #frivillig #Detnytter #Dårligsamvittighet #Hjelpmegåhjelpe #Flyktningleir #Gateteam 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg