28.mar.2012


28.3.2012

Dette er det jeg forestiller meg skjer i hjernen min når et anfall begynner..Alt har bare nådd koko-eller kokepunktet,eller at det ser ut som lyn og torden når smeller det til ,da mener jeg GTK anfall (generaliserte tonisk kloniske anfall) eller “grand mal” som det het før.

det er sånne anfall jeg bruker å ha på natten et par ganger,er noe småfortumlet om morgenen,men som regel går det greit:) fordelen er at jeg har alltid noen sår eller blåmerker jeg kan skryte av;) 

Det er disse anfallene folk flest forbinder med epilepsi,krampeanfall… men det finnes så mange forskjellig typer anfall! hvis du ser noen som oppførerer seg mer enn merkelig er det ikke umulig at det kan være anfall av noen type! jeg har selv “gtk”, ” abcenser” og “kpa”, 

Abcenser vil si at jeg detter bort litt,ser ut i lufta eller bare blir tom i blikket,folk som ikke kjenner meg synes nok jeg er noe uhøflig som ikke hører etter i samtalen;) Eller det kan selvfølgelig være greit å skylde på ,hvis noen er helt grusomt kjedelig..;)

Kpa anfall er så mye rart at det er vanskelig å forklare…jeg går stort sett bare rundt å lurer på hva i all verden jeg skulle nå,enkelt forklart for min del at det er type lengre abcenser. før gjorde jeg mye rart-gikk tur med blomstene vi hadde i stua, instisterte på at hunden min skulle ta seg en kaffe,jeg fotfulgte han rundt med en tom kaffekopp..stakars;) tok ned alle bildene i stua så hang jeg opp alle dressene til pappa..mye underlige greier,de anfallene har heldigvis sluttet,men det er utrolig mye morsomme historier;)

Det er siden i sommer jeg har hanglet skikkelig den her gangen,jeg mistet en uke i Tyrkia pga mange anfall og hjernerystelser..jeg fikk nesten flyforbud,men i.o.m jeg er sånn som jeg er fløy jeg etter en uke senere!! men i sommer prøvde jeg å knuse peisen under anfall…ingen overraskelse å si at jeg tapte,men fikk noen fine skrytesår og jeg sparket i stykker spisestuebordet-der vant jeg;) og famile og venner fikk mye jobb med å skrape meg opp fra gulvet-artig periode..men jeg har en utrolig familie og svigerfamile og ikke minst gode venner <3 jeg har utrolig nok aldri opplevd at noen trekker seg unna! det har de fleste med epilepsi..jeg vet hvor heldig jeg er med alle rundt meg:)

håper alle skjønner litt svart humor og ironi;)

ønsker alle en strålende dag:)

M.M

2 kommentarer
    1. så fint beskrevet vennen. jeg pleier si at det er sikringa som spretter ut, og da kan man oppføre seg noe merkelig å rart. men vips så er sikringa på plass,og da er en helt normal igjen som jeg pleier å si da.

    2. Utrolig bra skrevet. Og det står stor respekt av at du vil dele av deg selv på denne måten. Det er altfår få som vet egentlig noe som helst om hva epilepsi er.
      Sort humor og ironi har du jo alltid hatt en god posjon av, til enormt stor glede for andre. Men jeg tror nok det har vært en god støttespiller for deg også, igjennom mange tøffe tak.
      Utrolig stolt av å kjenne en som deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg