6 April 2012


I dag er det langfredag og det verste av alt,den har vært laaaang…vi har kosa oss på museum med ungene,med søster,fetter og unger-kjempegøy! ikke visste jeg at dinosauser og neandetaler hodeskaller kunne være spennende,men det var det:) alikevel,jeg måtte selvfølgelig sove når vi kom hjem og det er kjedelig og jeg vurderer sterkt å finne en som er ekspert på å ødelegge keybord uten at det synes…for hvis jeg får tak i det-blir det med slegge;) men jeg kan ikke nekte ungene å ha de gøy fordi mamma har vondt i hodet igjen og igjen! så det er bare å holde ut og håper det dør snart;)

Jeg glemte etter forrige blogg å si hva “status anfall” er,det er på en måte et krampeanfall som ikke går over uten medisinsk hjelp,sist jeg hadde de fikk jeg 20 mg sprøytet rett inn i låret,da stoppet det! søstern prøvde en gang å si at det gikk en edderkopp (det gjorde forresten det også) over meg,men jeg reagerte selvfølgelig ikke! Man er bevisstløs..! så status anfall er de verste-da er det kun en ting :ring 113!!

hvis man kommer borti noen som du ser er et epileptisk anfall med kramper-ta tiden,over 2 minutter(hvis ikke du kjenner vedkommende å vet at dette er vanlig) ihvertfall 2minutter-ring 113,pass på hodet! IKKE putt noe i munnen,bedre å bite tungen enn å skade tennene (det var en som ville putte en ostehøvel i munnen min en gang…han ble HELDIGVIS stoppet!! og få vekk ting som man kan skade seg på,evt møbler! ikke holde fast-det gjør det verre,hvis man ikke er på tur en fjellskrent e.l! eller et skap…;) De ler ennå av det;)

Mange får en underlig oppførsel av f.eks KPA anfall og de kan komme etter GTK, husker en jeg var på sykehus med,hun fikk krampeanfall og etterpå fikk hun KPA anfall hvor hun begynte å “snakke” med buksen til en av sykepleierne (hun lagde lyder,så det hørtes ut som hun var fra mars eller noe) Hun andre venninnen min og jeg så på hverandre og kom oss ut,vi holdt på krepere av latter,hun pratet lenge og vel med buksen og brettet den op og ned..he he, vi hadde en avtale at det var helt ok å le av hverandre-heldigvis:) men det som ofte skjer,er at hvis en får anfall,får flere…jeg har ikke fått det,men det er rart å se på..! jeg hadde operert blindtarmen og det var ingen sykepleiere i nærheten hvor en får anfall så neste og en til og jeg prøvde å hjelpe den som kunne skade seg mest,men hun skadet meg i stedet,det var 3 dager siden operasjon,så når pleierene kom seg på avdeling igjen,lå 3 i anfall eller begynte å komme seg igjen og jeg i en bloddam..stiiliig…!! og akkurat den dagen hadde jeg hvite klær på og ja for dere som kjenner meg jeg har hvite klær…;) dette var på Spesial sykehuset for epilepsi for lenge siden:)

Jeg hadde en kamerat der,vi var i Oslo på kafetur,dette vae Luciadagen 13 des. og han fikk anfall av rød farger…rest my case! Oslo rett før jul…det var litt av en t-bane tur hjem! han hadde 4 anfall og slo meg ned 4 ganger og holdt på å åpne dørene i fart,vi måtte bare komme oss ut,folk kjeftet på han,grusomt-han visste ikke hva han gjorde! etter å ha ringt på 5 hus,var det noen som slapp oss inn og vi fikk ringt taxi,han mente han fikk flere anfall og disse skjønne menneskene som hjalp oss hadde glasskuler i hele gangen og han her var ca 2 meter høy..heldigvis kom taxien og jeg sa hvor vi skulle,han visste ikke hvor det var og jeg visste ikke hvor vi var ..men vi kom oss frem etter mye  om og men og han ble satt div sprøyter på og sovnet,men for en opplevelse…Husker det sto om denne episoden i dagbladet,det gjorde faktisk til at han fikk operasjon:) aldri så galt osv og han knuste ikke glasskulene;)

Bildet av Salvador Dali er en av min favoritter,det beskriver sånn jeg ser det,er at under anfall renner tiden bort fordi vi vet ikke hva som skjer så lenge vi er “borte” i det ene eller andre anfallet! Hun venninnen min fikk noen underlige anfall,hun bare stivnet og holdt armene i stiv posisjon en stund og hun drev et kor…ha ha ha,ser for meg de som sang som måtte holde en tone en EVIGHET til hun våknet igjen;) kjempegøy!! hun var med meg hjem en gang og fikk et stivneanfall på dansegulvet på Reenskaug,jeg bare danset rundt og rundt henne,til det gikk over;) som dere skjønner,er det MANGE ulike anfall!!

jeg har sett mye og mange og har hatt enda flere som andre har sett og det er alltid noen so kommer med en god historie;) men det er godt at man kan se på det sånn enn at de frykter epilepsien! det er ikke farlig:)

God Helse videre på den laange fredagen som snart er ferdig,jeg hopper eller kryper kanskje (skal ikke skryte på meg noe;)

God natta <3

2 kommentarer
    1. hehe-kjenner mye igjen ja:) Flott blogg!!! Trenger mer opplysning ut i vårt langstrakte land:) Hørt om boken “epilepsiens mange ansikter” da. Ha en fin påske fortsatt.klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg