14 februar 2013

Jeg tenker altså jeg er, det er min filosofi! Her er “tenkeren” til Auguste Rodin fra 1880 og den er beskrivende får hvordan jeg ofte føler meg! Grublende, tenkende , filosoferende over livet store og små gleder og dersverre livet store utfordinger, vanskeligheter, urettferdigheter! Det er mye av det.. Denne uken har jeg for første gang opplevd mobbing tett innpå meg, et av mine barn var utsatt for grov mobbing på skolen denne uken, opplevde at seks større barn gikk på, sparket, tråkket oppe på hodet og fikk skjellsord etter seg! En grusom opplevelse for et lite barn, etterpå ble opplevelsen beskrevet som vond, inni og utenpå, det var vondt!

Vi er så heldig at vi har en skole som har nulltoleranse i forhold til mobbing og vold, så det ble iverksatt umiddelbare grep, samtaler, telefoner hjem og oppfølgning og lærer og rektor og foreldre har ringt til oss og fulgt opp! Det føles godt, dette blir tatt på alvor! Jeg tenker på andre barn som har dette som hverdag at dette er det normalen, det er fryktelig! Jeg har opplevd dette en gang og har det vondt langt inni i margen og da tenker jeg på alle barna som lever i frykt og gruer seg! Det er så skrekkelig, vi må være flinkere å se og være tilstede! 

Vi formidler holdninger til våre små uten å tenke hvordan det påvirker om vi har sterke meninger, vi må tenke over hva vi sier, vi må innvolvere barna i det som skjer rundt oss! Vi må heller ikke undervurdere barna, de må lære ansvar og hvordan de ivaretar sine ansvar! Vi må snakke med de om de vanskelige tingene, ufarliggjøre det! Forrige uke var det homofili som ble et tema her hjemme, sikkert plukket opp noe iforhold til OL, en av mine synes det var rart og unaturlig, men vi snakket om det og konklusjonen ble tilslutt at det var opp til en selv og vi godtar uansett! Det føltes så fint, når de får gruble litt rundt og finner ut at det er fint om vi ikke alle er like og det er rom får alle som tenker annerledes og gjør motsatt! Motsatt er fint prøver jeg å formidle, man må tørre å være annerledes, tørre å si og mene hva man vil! 

Min største sier med stor overbevisning “det er lettere å si nei enn å si stopp” og denne setningen gjelder egentlig hele livet, sette klare grenser for seg selv og for andre! Si nei med engang før det blir for tøft å si stopp, ofte da kan det være litt for sent! Og dette gjelder alt : meninger, kropp, narkotika, sex , alkohol m.m, være bevisst på seg selv å si nei!

Ønsker alle en fin fredag med alle mine meninger 🙂

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg