I krig finnes det barn, men ingen barndom #EvigKrig

Jeg har nesten brukt to uker på denne boken og de som kjenner meg vet at jeg sjelden bruker mer enn tre dager på en bok! Dette er en sterk bok, jeg blir sint, jeg har grått, jeg har måttet opp å gå til og meg ut å gå en tur for rense hodet etter inntrykk fra boken! Og da tenker jeg mens jeg blir enda mer forbanna at jeg kan bare lukke boken og gå en tur og kjøpe meg en cappuchino mens de som lever midt oppe i denne konflikten får aldri fred, de lever i konstant frykt med noen pauser innimellom så de verste traumene for lagt seg før de igangsettes på nytt! Jeg blir så utrolig frustrert og skulle ønske jeg kunne gjøre noe! Jeg holder meg oppdatert og håper alle leser denne boken og får et innblikk i hva som egentlig skjer og ikke bare sier som jeg har hørt hele mitt liv: “det er ikke vits å gjøre noe, blir aldri fred der uansett”, “Bare å bombe alt sønder og sammen og starte på nytt!” Men jeg kan tilgi uvitenhet, jeg kan ikke tilgi at folk overser hva som skjer! 

Jeg trenger også å lære mer om denne konflikten som har vart og vart! Jeg har lest meg opp en del, har vært på et langt foredrag med Mads Gilbert som var grusomt, hjerteskjærende og informativt! Han avsluttet med ordene: Nå vet dere, nå har dere et ansvar! Og det har vi!

Desember 2008 startet konflikten på nytt og alle journalister ble nektet adgang til Gaza og journalister samlet seg på en høyde for å kunne se hva som foregikk. Stedet ble døpt “Hill of shame” Det ble et passende navn når Israelske jøder pakket med seg picnickurv og kom med hele familien for å se Israel bombe Gaza og de applauderte når bombene falt… Jeg mister pusten over et menneskyn som dette.. 

Mange jøder er motstander av voldelig løsninger og de er mot at Gaza blir bombet i filler, de sier: Dette må løses med forhandlinger, ikke med vold! Så enkle ord, så håpløst å gjennomføre!

Netanyahu forklarte mens han trodde kameraene var skrudd av at den amrikanske administrasjonen var enkel å lure, han skrøt av at han selv satt en stopper for Oslo-avtalen..

“I motsetning til araberene har jeg et hjerte, forklarte han, mannen som brente en gutt levende.. #Utsnitt

Mange mange vonde eksempler i denne boken over hva slags overgrep som skjer! Jeg skal ikke skrive så mange på nytt her! Boken er verdt å lese, du kommer til å lære noe og blir du forbannet, engasjert og trist er det bra! Vi trenger å føle noe for denne konflikten, vi trenger å våkne! Spesielt nå som det ser ut til at de starter igjen…

Jeg sier som forfatteren sier på twitter: jeg er antikrig!!

Respekt til Fredrik Græsvik som alltid skriver gode bøker som man lærer noe av som engasjerer gjennom hele boken!

Respekt til Mads Gilbert og Erik Fosse for å stå støtt i grufulle situsjoner og stadig vender tilbake for å hjelpe.

Respekt til Jan Egeland som ukuelig jobber for en bedre verden!

Jeg beundrer dere alle!

Tusen takk!

Jeg kunne ha skrevet side opp og ned om dette, men det har Fredrik Græsvik allerede gjort, så les: Evig Krig

#Anbefales 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg