Desemberglimt og kontranster

Denne julen føler jeg meg delt i tankene! Jeg er akkurat her jeg vil være med min fine familie og mine gode venner, men samtidig føler jeg at tankene mine er med Kristina til Lesvos! Hun legger ut både fine og triste oppdateringer på facebook og jeg gråter og vil så gjerne hjelpe til! Jeg har heldigivs fått bidra i forkant og var med helt til dagen før hun reiste og pakket ned klær og ull som skulle varme frosne kropper som kommer med båter fra Tyrkia, de rømmer fra noe vi ikke en gang kan prøve å forstå… Men vi kan være der for de! 

Julaften startet tårevåt etter Kristina sin status, hennes ord her: “70 våte, slitne, takknemlige, vennlige, smilende og helt vanlige mennesker kom i land nå. Deriblant tre leger, to advokater, fire lærere og en brannman. 16 små barn er skiftet på, holdt og klemt. Veldig mange i denne båten snakket godt engelsk og uttrykket stor glede og enorm lettelse over å ha kommet seg trygt over havet. De har reist langt og ferden videre blir bare værre. Her hos oss på stranden er det godt, vi tar på tørre sokker, trer brødposer over og setter føttene tilbake i våte sko, vi serverer te og skifter våte sparkebukser og tunge bleier, vi setter dem i busser og vet at vi sender dem videre til en camp en time inn i landet. Inngjerdet i et nedlagt fengsel og overvåket av politi med alt for få frivillige og nesten ikke mat. Der mangler det sko, der mangler det tepper.. Der mangler det så mye til tross for den enorme innsatsen fra alle de frivillige. Møt Mohammad fra Afganistan og hans to nydelige døtre Diza og Diana. Diana ville ikke ut av armene mine før jeg var nødt til å sette henne i bussen. Om de kommer til Norge så ta godt imot dem! Nå kommer en ny båt allerede så vi logger av og stålsetter oss og ønsker God Jul!🎅”


Bildet er tegnet av Fadi Abou Hassan, kjent satiretegner fra Syria

Det ble vanskelig å snu tankene til at vi skulle ha verdens koseligste dag her hjemme med våre nærmeste, men jeg klarte det og vi hadde en utrolig koselig julaften, men strålende glad takknemlige barn som hadde gledet seg lenge til akkurat denne kvelden. Da er det viktig at mamma ikke sitter og gråter, men er tilstede i øyeblikket her og nå for mine egne barn og min egen familie. Jeg klarte det, vi koste oss. Det er forresten umulig å ikke kose seg med to barn som er over seg av begeistring 😉 #Lykke


Desemberglimt

I går spiste vi middag hos svigerfamilie og dag skal vi spise hos min familie, bare luksus og I dag har vi vært i skogen med over 30 stykker og grillet pølser og bare kosa oss, tenk så fint vi har det. Vi er heldig som har hverandre og så mange rundt oss.

Tiltross for et bristet kragebein og masse vondt pga dusteepilepsi så har vi det fint, veldig fint <3

God jul videre og #PeaceOut #PayItForward 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg