Berlevåg <3 Mars 2016

Jeg har vært en svipptur i Berlevåg eller paradiset som jeg også kaller det. Det er her jeg kan trekke pusten helt ned og dette er også på en måte hjemme. Denne gangen var jeg kun to dager fordi jeg skulle i en begravelse til en person jeg er så uendelig glad i. Veldig trist, men et verdig farvel og en vakker seremoni <3 Jeg er glad jeg var der…

Jeg rakk litt annet også, jeg besøkte et av mine favorittsteder, nemlig Vestermoloen som jeg har tilbragt uendelig mange timer og filosofert over livet, skrevet eller malt. Jeg hadde penklær på så desverre fikk jeg bare lusket litt rundt og følt på godstemningen og tante Hilde kjørte meg rundt etter en koselig kaffe på Velferden 🙂

Det er så vakkert der. Der er det tetrapoder og de er som skapt til å ligge på å se opp på himmelen og bare være, elsker det 🙂

Berlevåg – Tetrapoder mot Nordishavet/Tetra Poder toward the Arctic Ocean

 

Etter en kort tur her så kjørte vi en svipptur ut til Kjølnes Fyr som er ca 10 km utenfor sentrum, der er det så magisk. Når jeg var liten så hørte jeg sagnet om KjølnesKongen som hadde gjemt en skatt i en brønn og de som prøvde å lete etter den ville få en forbannelse over seg, det gjorde inntrykk.. Brønnen fant jeg en sommer, men jeg turte ikke å lete 😉 Det er også en hule i dette omerådet som er utrolig stor, en bitteliten åpning men når man kommer ned: Du verden.. Det har visst vært en konsert der også. Og mange gjemte seg der under krigen viss nok.. Det er en hule som rommer mange historier..

Alle disse tingene er selvfølgelig mye enklere å finne om sommeren 🙂

Kjølnes:

SÅ vakkert, elsker det <3

Det er så mange ting med Berlevåg som er magisk og jeg har ikke vært der siden 2007 men alikevel blir jeg hilst på med fornavn på butikken og alle er like blid og raus som alltid 🙂 Jeg bodde hos mine fantastiske venn Linda som jeg har vært venner med i snart 20 år, vi hadde heller ikke sett hverandre siden 2007 men i øyeblikket vi møttes så var det som det var to dager siden sist <3 Rart jeg blir sånn innmari glad <3

Jeg rakk innom min tante (eller mammas da) men min alikevel og fikk gode klemmer og eplekake, jeg kom på sparket og var veldig velkommen 🙂

Det er obligatorisk å dra innom Daniella sitt glassverksted når man er i Berlevåg, hun skaper så mye spesielt i glass og jeg må alltid kjøpe noe, alltid 🙂

https://www.facebook.com/ArcticGlasstudio/

Desverre så var det mye og mange jeg ikke rakk.. Men som sagt, to dager 😉 Jeg hadde en hel dag i Kirkenes på vei opp hvor jeg var så heldig å møte Eirik fra “Refugees welcome to Artic” og vi utvekslet litt erfaringer over et par kopper kaffe og så ble jeg bedt på middag hos en av mine tidligere elever fra Berlevåg og det var så koselig å mimre og prate sammen og ha god tid <3

Jeg hadde så lyst til å bli lenger og satset på å bli værfast, det har jeg blitt to ganger før men aldri om vinteren.. Bare om sommeren pga tåke 😉 Men værgudene var ikke på min side og jeg forlot Berlevåg i strålende sol og vindstille.. Det er typisk det 😉 Men som alltid jeg kommer tilbake og jeg gleder meg allerede <3

Bildet er tatt fra Widerøeflyet når jeg dro og det minner meg om diktet jeg skrev til mormor i hennes begravelse, sluttsetningen: Der hav og himmel møtes, der er evigheten…

2 kommentarer
    1. Hei æ hete tor ottar.e knytta td bv i og med att mine morforeldre ligger begravet dær samt min onkel.har vært flere ganga dær og e følelses mæssig og sjelelig bundet te bv.Føle æ kjæm hjæm når æ kjæm dit.e av Frantzen familien og har fortsatt familie dær.dele mange av dine tanka og refleksjona vit det.Æ e oppkalt etter morfar Ottar Frantzen.å sitt på kaia i ægne bu stedet finn æ ei sånn ro i sjela og hjærte.E så rart.Å slentre rundt i værre og bare nyte roa og freden.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg