“Bare en godhetstyrann”

I kveld har jeg vært på Lars Bremnes konsert og det har jeg aldri opplevd før, det frister til gjentakelse. Utrolig vakker musikk, nydelig tekster og de får deg til å tenke.

Jeg har bare vært en svipptur til Lesvos i vinter, i underkant av en uke og vil gjerne tilbake hvor jeg kan hjelpe. Jeg har fått en inntrykk og selvfølgelig referer jeg til sangen om Elias… Jeg følte at kun på den korte stunden jeg var der så møtte jeg Elias. Jeg møtte de som fortvilet viste oss alle papirene de hadde og enda var det ikke nok. Jeg møtte de som gjerne ville presentere seg for at skulle være mer enn et nummer i rekken. Jeg møtte de som egentlig bare ville hjem og ikke på flukt. De som bare ville videre til tryggheten, i den grad tryggheten er i Europa.. Å jeg blir så innmari lei meg når det vises likegyldighet til det som skjer nå og som har skjedd lenge. Jeg blir så innmari fortvilet og har lyst å skrike at folk MÅ bry seg og vise at de har en stemme som er klar og tydelig.. Men jeg kan ikke tvinge folk å føle noe om dette.. Like lite som jeg bryr meg om paragrafer og lover og politikk. Jeg er bare en godhetstyrann.. Og som den godhetstyrannnen så vil jeg fortsette å rope, dele, gråte og jobbe videre for en bedre verden for noen! Som sagt så virker det så meningsløst når du bare når ut til en brøkdel men for akkurat den brøkdelen så var det utrolig viktig å bli sett og bli annerkjent som mer en et nummer i rekken.. 

https://vimeo.com/159399384 Elias Sang av Lars Bremnes. Sjelden en sang har satt seg så i ryggmargen. Jeg møtte de som har oversatt teksten til arabisk på konserten og for noen fine folk og jeg er så glad for flere skjønner denne viktige teksten.

Dette skjer nå.. Vi har valg. Alle kan ikke reise avgårde å “redde verden” ikke jeg heller, men jeg skal reise ned igjen til høsten forhåpentligvis og bidra så godt jeg kan. Nå skal jeg E N D E L I G hjem fra sykehuset i morgen og jeg klør i fingrene å begynne å pakke ullklær på lageret som skal til “mange bekker små” gruppen og det skal sendes til Libanon i høst, jeg skal sortere og ordne til “Refugees welcome to Follo” de har flere som trenger hjelp der. Vi hjelper her, vi hjelper der og vi hjelper alle som trenger så langt vi kan. #RefugeesWelcomeToDrøbak #Volunteers

Jeg kan gjøre en forskjell for noen, jeg prøver hver dag å gjøre noe positivt for andre, prøver. Ikke alltid det går opp, men uansett hva jeg står i så tenker jeg at her skal jeg lære noe og/eller omvendt. #PayItForward 

Til og med når jeg hadde epilepsianfall nede i Drøbak sentrum her for noen uker siden så har jeg prøvd å tenke at kanskje de som fant meg lærte noe. (ikke der og da, da følte jeg meg bare teit og til bry;) Kanskje de sitter igjen med en god følelse av å være til hjelp. Uansett hva det gjelder så tenker jeg at vi gir noe videre og ta kan man tenke på hva du vil gi videre.. Dette mye til selvtrøst også, fortsatt ikke gøy å ligge med hodet i en gjørmedam;) Noe negativt eller noe positivt og som sagt før, ofte så holder det med et smil 🙂 Bare se noen, være tilstede, smil. Det er lett å være en godhetstyrann og jeg skal fortsette å rope så vi ikke blir utryddet 😉

Ja, jeg er i bedre form hvis noen lurer, masa er tilbake 😉

#PayItForward #RefugeesWelcome #EliasSang #LarsBremnes #AllLivesMatters #Epilepsi 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg