Det er bedre å bygge barn enn å reparere voksne.. #DenEne

Historie om den ene. Jeg jobbet som lærer og jeg var ung, følte at jeg taklet verden på strak arm, var glad i alle elevene mine og synes livet var fantastisk, jeg var grenseløs i mye av det jeg gjorde som jeg kan være enda..

Jeg hadde en elev som ikke var som alle andre. Søt, grei, store vakre øyne og veldig sjenert. Hun begynte å skrive lapper til meg som hun ga meg i friminuttet. Det var enorm tillitserklæring. Etterhvert så begynte vi å prate i friminuttene og etterhvert kom hun til meg hvis noe var vanskelig. Både på jobb og hjemme og jeg synes hun var en fantastisk jente. Jeg skjønte ikke alvoret da, jeg ville bare hjelpe og utifra alle pedagogiske måter og innfallsvinkler så gjorde jeg antakelig mye feil ,men hun åpnet seg for meg og vi pratet mye sammen. Jeg skal ikke fortelle hennes historie, for den er hennes og vil hun dele, så er det hennes valg. Men etter at jeg flyttet hjem til Drøbak så fikk jeg noen brev og hun fortsatte å fortelle meg hvordan det gikk og i dette vakre vesenet så var det en enorm styrke. Hun reiste seg og tiltross mye  motgang og mobbing så klarte hun å holde på sine verdier og tilslutt nektet hun å finne seg i mere dritt og utnyttelse og fant etterhvert seg selv mer og mer. Jeg har hatt kontakt med henne etter at hun er blitt voksen og jeg mer voksen og hun sier at hadde det ikke vært for at jeg så henne, annerkjente henne og lyttet til henne så er det ikke sikkert hun hadde valgt å leve videre. Dette er ingen ros til meg, det bare viser hvor viktig det er å se alle og virkelig se alle. Jeg følte ikke at jeg hadde gjort mye for henne, men for henne så ble det en som så hvor fantastisk henne var/er og sa det til henne. Den ene. Det er så viktig, du kan gjøre en forskjell i en annens liv ved å bare være tilstede, annerkjenne, se og lytte <3 Jeg er fortsatt utrolig glad i dette menneske og gleder meg over hva som har skjedd i livet hennes <3 Dette er en veldig kortvesjon for som sagt, dette er ikke min historie. Men det gir et inntrykk om hvor viktig det er å være tilstede.

Jeg var på foredrag med Kristin Oudmeyer i går som er leder i Unicef for kampagnen #Den1ne. Derfor ville jeg dele historien for å vise hvor sant dette er. Hun satte i gang tanker hos oss og mobbing er et samfunnsproblem, ikke bare et barnehage/skoleproblem. Det skjer overalt og det er desverre mange typer mobbing.. Men for å ramse opp noen helt opplagte ting:

– Barn er ikke vanskelig, de har det vanskelig. Alltid en grunn for at barn/vosken gjør som de gjør. Må se alle barna, være den trygge voksne, sette grenser, være tydelig, fremsnakke, liv og lære, lære barn å si fra og lytte til dem , tørre å ta opp kampen for dem (har litt dårlig erfaring her, men kan si med stolthet at jeg virkelig tok opp kampen for mitt barn som jeg mente ble krenket) Tåle å høre om hvis ditt barn mobber andre, være proaktiv, være i forkant, være raus, se barn, se igrunn voksne også. Skal så lite til å si noen gode ord. Sette ord til handling, lære barn verdier som skaper gode voksne, lære de at det er greit å sette grenser. Lettere å si nei enn å si stopp, gjelder alt fra mobbing til narkotika. Sier du nei med engang så slipper du å stoppe det senere når det er kommet nærmere inn på kroppen. La barna få vite at du er på deres side uansett hva som har skjedd. Vi har også gjort feil og feil er noe man lærer av.

Jeg har troen på at vi blir mer og mer bevisste og at vi kan gjøre en forskjell. Lær deg nettverdenen for barnas skyld, men ofte er det vi voksne som må lære oss nettvett.. Barn er født inn i den digitale verdenen og vi voksne henger etter 😉 Hører barn sier ofte hvor kleint det er med mammaer som ukritisk deler bilder av barna sine i enhver situasjon, barna setter ikke pris på det og vi voksne vet at foreldre elsker barna uansett om de er dokumentert på facebook eller ikke. Jeg overhørte en mamma på Starbucks som hadde kjøpt en frappe til barnet sitt og hun ville smake og moren ropte “ikke rør den før jeg har fått tatt bilde, jeg må legge det ut” Da blir jeg lei meg kjenner jeg, men nå gikk jeg utefor temaet. Nettvett er viktig, vi kan forebygge mobbing der også! Ta deg tid, vær i forkant.

Avslutter med mammen til Odins kloke ord: Vær en del av løsningen, ikke problemet

#Mobbing #DenEne #Unicef #KristinOudmeyer #Nettvett 

Her kan du lese om Kristin Oudmeyer: https://www.unicef.no/denene/om-kristin-oudmayer

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg