Sopot, august 2016 Familieferie og bildeblogg

Jeg føler vi har opplevd Sopot og Gdansk på 6 dager, steikemegta vi har opplevd og opplevd 🙂 Kvelden vi kom rakk vi bare en tur nede i byen og spiste middag, vi hadde leid en AirBNB leilighet ca 1 km fra sentrum. I 5 etg…Langt opp når man er sliten på kvelden 😉 

Veldig greit å gå ned og mange fine spisesteder og velge mellom. Jeg var ikke forberedt på at det var en festeby og ikke optimalt og vandre med barn sent på kvelden, men det gikk bra 🙂

Første dagen var vi i Oliwa Zoo, jeg er egentlig i mot dyrehager men jeg ble stort sett positivt overrasket 🙂 Og det kostet ca 100 norske kr for en familie på fire. Og det var fryktelig søte billetter: https://no.tripadvisor.com/Attraction_Review-g274725-d1209827-Reviews-Oliwa_Zoo-Gdansk_Pomerania_Province_Northern_Poland.html

Vi dro rett til Gdansk etter 3-4 timer i dyreparken og det var masse å oppleve, ble glad når jeg se at stort sett alle dyrene hadde god plass og virket fornøyd

En stilig frøken


En fin dame 🙂

Vi tok taxi til Gdansk etter å ha vært der og det er latterlig billig, så det er koselig å gi tips. Vi dro på shoppingsenter som våre to jenter på 12 år ville det og jeg får vondt i viljen bare jeg hører shopping 😉 Jeg ble med minsten på lekebutikken og han ble med meg på apoteket og så var vi klar for kafe, der var det fasinerende ueffektivt og jeg ble ordentlig “hoffa” til av en oversminket sur dame, jeg er så vant til smilende folk at jeg fikk litt sjokk 😉 Men kaffen var god og ungene var fornøyd med is 🙂 Vi ruslet ned i gamlebyen og halleluja det var mye folk og mye fint 🙂

Masse flotte ærverdige bygninger

Skaffer meg nye venner overalt 😉 Selv om jeg ikke er overbegeistret for duer, ref de som kurrer uendelig alt for mye utenfor soveromsvinduet mitt..

En kul lekeplass for barn, bortsett fra at våre barn var for store 😉 Det var theater, tegneplass, lekestativer 🙂

Masse flotte farger

Veldig enkelt å ta tog fra Gdansk, Sopot og Gdynia, koster ca 6 zlothy og dvs ca 12 kr. Vi ganger med 2.2

Dagen vi sto i kø, nemlig badeland…… Vi sto sikkert to timer i kø. Vi voksne var dritlei for å si det forsiktig, men ungene holdt ut og det var absolutt verdt det når vi kom inn, selv om jeg var litt engstelig for slier etc, ikke helt norsk standard og jeg så et par ganger hvor voksne raste ned barn og jeg hadde hjertet i halsen..

Tok ikke bilder inne, men her kan dere få et inntrykk, dvs gedigent

Vi dro tilbake til Sobot den kvelden og gikk ut å spise på en italiensk resturant med veldig god mat. Vi spiste stort sett på italiensk for der var det alltid noe ungene likte. Vi spiste en gang på lokalmat resturant, men der fikk jeg litt dilla og det ble for mye for meg å se svineknoke, bigos etc osv… Nå skal det nevnes forsiktig at jeg er typ kresen og ant. skapvegitarianer. Jeg liker å tenkte at det finnes bifftre, kotelettbusk og karbonadeigvekster 😉 Jeg vil ikke vite deler av kroppen osv, jeg får hetta… Engang spiste jeg på Peders Okse i Kjøbenhavn og der sto hele livshistorien til oksen og hvor fint den hadde det på slettene i Argentina og da synes jeg synd på den for den hadde havnet på et resturantbord i Danmark så det ble salat på meg den dagen 😉 Ja, jeg vet er er litt håpløs 😉

Gdansk dag nr to etter uendelig mengder med shopping, ikke ifølge de andre så gikk jeg til frisøren. Vask, klipp, føing og rettetang var ca 160 norske kroner 🙂 Jeg ble fornøyd, hele familien klipte seg der 😉

Så fikk søstern ide om at vi skulle tatovere oss og skaffet oss ekspresstime og vi kastet oss på et tog tilbake til Sopot og rotet oss nesten bort og kom heseblesende til tatoosalongen og vi opplevde fantastisk servise og hun var renslig, tok seg god tid og var utrolig koselig, vi ble fornøyd begge to 🙂

Her i gang og det var ikke veldig vondt https://www.facebook.com/swiost.tattoopiercing/

Peace & Love 🙂 Søstrene sisters

Regner ikke noen er så veldig overrasket over at jeg er Peace <3

Så dro søstern og datter og vi ble igjen to dager til hvor vi tok livet med ro i Sopot og var på stranden, så oss litt rundt og valgte å ikke gå på den kjente piren pga kø… Vi ble kurert får kø etter badeland 😉 Masse fint å se i Sobot og ungene kosa seg på stranden. Vi også, jeg kan ikke bade resten av sommeren pga tatovering, men absolutt verdt det. Litt stemningsbilder fra Sopot

Kul bygning midt på torget

En fantastisk italiens resturant, “La Vita” nede på torget

Kaffe på Costa kaffe i “the crocked house

 https://no.tripadvisor.com/Attraction_Review-g274735-d1971584-Reviews-Crooked_House-Sopot_Pomerania_Province_Northern_Poland.html

Kirken var nydelig og 15 august var det helligdag og stemning i kirken, ungene og jeg tente lys og la igjen litt penger http://besokpolen.blogg.no/1420641779_helligdager_i_polen.html

Mange som ba og mange som satt helt stille, en opplevelse. 90% katolikker i Polen

Stranden var utrolig stor og sanden klistret seg overalt 😉

 http://www.nettavisen.no/reise/strandliv-om-dagen-og-fest-om-natten/2925066.html

Vi kommer ant til å reise tilbake, det tar ca 1,5 time fra Gardermoen.

Det som er litt negativt var at det er mye fulle folk på kvelden og endel alkoholikere som jeg synes uendelig synd på, de var tom i blikket og det så ut som de hadde mistet alt håp.. 

Det var lite informasjon på engelsk på tog, menyer, flyplass etv eller at jeg ikke ser ordenlig er også en mulighet 😉 

En del snurte damer som virket lei av jobben sin, men samtidig var det greit å ikke bli mast på når man kikket rundt 😉

Det jeg ble skikkelig sint på er at man blir tilbudt å ta bilder med slanger som ant er dopet ned for å holde seg rolig og papegøyer som er vingeklip så folk kan holde for en femmer. Jeg ble så sinna at jeg måtte gå eller så er det mulig jeg hadde flekket tenner!!!

Men alt i alt, jeg anbefaler å reise til Sobot og Gdansk 🙂 Både som familie og hvis du er festeglad og ikke en gammel kjerring som meg 😉 Vi vandret rundt va 1,3 mil daglig og opplevde masse underveis

Jeg sier bare god tur 😉


 Og #SAS er utrolig bra flyselskap 🙂

Jeg spurte ungene om de kunne gi stikkord etter ferien og de sa: Gøy, mye å oppleve, badeland, dyrehage, stranda, god mat, nydelig is og belgiske vafler med krem (det var meg da;) 

Men etter 6 dager med folk rundt meg hele tiden og unger som ikke alltid er enig sånn forskitig sag så gleder jeg meg til hverdagen og puste litt på egenhånd 🙂

Og jeg nevner igjen at jeg kan legge inn søknad som fredsmegler etter å ha vært mamma på ferie 😉 Alt er ikke bare idyll og det er vel sånn det skal være #familieliv

#Sopot #Gdansk #Polen #ferie #reisebrev #airbnb #gøy #anbefales 
 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg