Ha en god dag, hilsen Steffen #VisitOslo

På vei til jobb i dag tidlig så møtte jeg en nederst i Karl Johan som jeg har pratet med noen ganger, han er utrolig søt og trivelig. Jeg spurte om han ville ha kaffe, men det tålte han ikke. Jeg spurte om han ville ha bolle men han takket pent nei og sier han har mareritt om boller iom det får han hele tiden.. Jeg spurte om det var noe han ville ha, men det var ingenting han hadde lyst på. Vi skravlet litt mer og så gikk jeg på jobb. Tenk deg selv at du må leke takknemlig uasett hva du får, det er egentlig lurt å spørre om du kan tilby noe:) Jeg har tenkt på han i hele dag og bestemte meg for å snakke med han på vei fra jobb, men da var han ikke der. Men jeg møtte Steffen og jeg spurte om jeg kunne snakke litt med han og evt hjelpe han med noe og han lurte på hva jeg mente og jeg spurte om han var sulten. Han hadde ikke spist i hele dag og hadde lyst på en cheeseburger og milkshake og det kunne jeg heldigvis fikse 🙂 Når jeg kom tilbake så spurte jeg om jeg kunne snakke med han med tanke på at jeg skulle skrive en blogg og det synes han var helt greit. Jeg kunne bare ta bilde også, men jeg ville ikke ta fullt bilde, viktig å vise verdighet. Jeg satt meg ved siden av han på gaten og skravlet litt. Veldig mange som så rart på meg og da tenker jeg på de som sitter der hele dagen… Steffen er 32 år og har vært narkoman siden han var 12-13 år, nå venter han på behandling på fjerde måneden.. Uholdbart.. Som voksen har du ikke mange rettigheter som rusmisbruker. Han bruker metadon nå, men livet er ikke så mye enklere med det. Han bor hos en venninne og de prøver å få hjelp sammen. Jeg skulle ønske jeg kunne gjøre noe..

Jeg spurte om han opplevde at folk behandlet han bra når han satt ute på gaten og det svarte han heldigvis ja på, det er så vondt når noen plager de som stiller svakest. Jeg spurte mange spørsmål og ikke alt vil jeg skrive om her, men jeg spurte om han kjente til “Hjelp oss å hjelpe Gateteam” og det gjorde han såklart og sa at det var fine folk og det kan jeg jo bekrefte 🙂 Jeg har samlet inn klær til de mange ganger og mannen og jeg har bidratt innimellom når vi kan. Har skrevet en blogg om det før:

 http://epilepsi2509.blogg.no/1430334113_gateteamet_payitforwa.html

 

Har desverre ikke fått vært der på en stund pga annet frivillig arbeid, men er med de i tankene <3 Jeg har jobbet før med rusmisbrukere og de er litt hjertebarna mine, jeg føler så med og vil så gjerne hjelpe <3 Noe av det lille jeg kan gjøre nå er som i dag, se mennesker og prate med de og behandle folk med verdighet 🙂

Jeg elsker Oslo og opplever Oslo som en raus by og fikk heldigvis bekreftet i dag av Steffen at folk stort sett er grei og jeg håper alle fortsetter med det og av og til stopper opp og hører om du kan hjelpe til med noe, det skal så lite til og det kan bety så mye <3

Så er det kontrastestene: Jeg går og kjøper mat til en som ikke har spist i hele dag og gir han en 50lapp og så går jeg på kafe for å skrive en blogg og kjøper meg en kaffe til 39 kroner.. Av og til kan vi droppe kaffen og gi noe videre istedet <3 

 

Jeg sier som Steffen og ønsker alle en god dag og legger ved noen vakre bilder av hovedstaden vår som jeg er så glad i 🙂

#Oslo #OsloLove #Rus #Metadon #Behandling #Verdighet #Payitforward 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg