De har ikke lyst til å flykte, de må…

Sitter på bussen og hører på musikk og kjenner jeg blir bare forbanna, hvordan kan folk tro at noen rykker opp barn og familie fra det og de som er kjent og kjært for å vandre og ikke vite hva de går til. De bærer det lille de har i plastpose og må forklare barna sine at, nei du får aldri se dukken din som du savner igjen for vi kommer aldri hjem igjen . De har ikke lyst til å flykte, de må.. De har ikke noe valg. De som bor i Aleppo har fått til fredag kveld å forsvinne før Russland og Assad regime bomber det på nytt i filler..

De blir kalt lykkejegere, jeg lover de er ikke mye lykkelige der de vandrer med håp om et bedre liv, et liv i trygghet.

1.2 millioner sitter fast i Mosul. Sitter fast mellom IS, regjeringsstyrker og mange andre som kaster seg inn i kampen.

 Det er så vondt å se mennesker på flukt og da tenk hvor vondt det er å være på flukt, du har ingen ide om hva morgendagen bringer.. Klarer du å sette deg inn i det? Jeg planla i går hvordan kvelden i kveld skulle bli og gledet meg til tente lys og fyr i peisen.

Jeg håper flere blir forbanna!!

Det handlet plutselig om oss og ikke dem sier Fredrik Græsvik i boken #Flukten som er utrolig bra og jeg lærte mye av denne boken også som alle de andre.

Anbefaler alle å lese boken, vi lever i historien. Dette skjer nå og vi er en del av det

Grunnen til at jeg ble så sinna var at jeg hørte på Elias av Lars Bremnes og de siste setningene der om at de bare vil hjem igjen å finne sine kjære.. Tenker på alle som aldri får oppleve det, som druknet i Middelhavet på vei mot noe de trodde var en bedre fremtid.. Jeg har snakket med noen som sitter på mottak og egentlig bare vil hjem igjen for det er ingenting her. De kan vi ikke sende hjem igjen for det er fare for deres liv..

Bare tenk litt på hvor heldig vi er, bare tenk..Alt det vi tar for gitt.. Jeg vet jeg gjentar meg til det kjedsommelige, men jeg kan ikke være stille. Jeg vet det nytter og jeg håper flere engasjerer seg der de kan.

Vi alle kan gjøre noe. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt <3 Vi må ikke bare snakke, vi må handle!

I januar reiser jeg ned til Hellas igjen. Jeg reiser ned med klær og utstyr fra Refugees welcome to Drøbak, jeg reiser ned som en Volunteer, jeg skal jobbe som “Teachers without borders” og samarbeide med “Nothern lights aid” , Virkelig et samarbeid på tvers, nettopp fordi vi har alle sammen har felles mål. Vi vil gjøre en forskjell for folk i nød og vi vet at det nytter..

Vil du være med å bidra, ta kontakt <3

Linker:

https://www.nrk.no/urix/far-ti-timer-pa-a-komme-seg-ut-av-aleppo-1.13209074

https://www.nrk.no/urix/disse-slass-mot-is-i-mosul-og-om-makten-etterpa-1.13209504

http://www.kagge.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_kid=1044807&b_id=1651506

https://www.youtube.com/watch?v=01NwsLutuRI

#Payitforward #detnytter #forbanna #folkpåflukt #Syria #Mosul #Aleppo #Eliassang #Flukten #hellas #Kavala #Volunteers #TeachersWitoutBorders #NorthernLightsAid #Safepassagenow

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg