Kvinnedagen 2018 og enda har vi lang vei å gå…

Dette skrev jeg på kvinnedagen i fjor:

– Det er helt berettiget å utsette partneren sin for vold hvis hun har vært utro i forkant mvh Norsk rettsvesen 2017 
– 1/3 av nordmenn synes det er jentas egen feil hvis hun blir utsatt for voldtekt/overgrep hvis hun var “provoserende” kledd feks
– Det finnes fortsatt babytøy merket med “Adm Dir” i blå og “hjerteknuser” i rosa
– Kvinner blir truet med voldtekt og seksualisert vold hvis de mener for mye, hver dag her i Norge. ref: meg selv bl.a 
Dette er bare noen, men ikke minst viktige saker hvorfor vi har kvinnedag og hvorfor vi må fortsette å fortelle hvor skapet skal stå! Og vi må stå på for kvinner i andre land og vi må ikke tåle og vi må ikke tie.. 
Gratulerer med kvinnedagen #8Mars2017
Jeg synes det er morsomt at når jeg googler #Elitefeminist så kommer dette bildet opp:

Dette skriver jeg i år 2018 og ville tro at vi hadde lært noe på et år, men nei vi er blitt verre. Eller mer har kommet frem i lyset..ref: #MeToo og det verste er at de er få konsekvenser og jeg er igjen skremt..

Jeg er ingen politiker og kunne ikke vært det heller. Jeg er ikke politisk sterk, men jeg har meninger og det som skjer i politiske Norge nå skremmer meg. Vi har en regjering som kaller overgripere monstre, jeg kan skjønne følelsen.. Samtidig så har vi en minister i regjering som mange vil kalle en overgriper, som har utnyttet en jente som var beruset når hun var 16 år. når han selv var voksen. At begge evt var beruset er ingen unnskyldning, som leder har man et ansvar, som voksen har man et ansvar og når hun spurte om hjelp så ble hun utnyttet av en annen voksen som tillot seg “å ha sex” med henne, eller igjen et overgrep. Hun klarte ikke å gjøre motstand, ant var hun i sjokk. Hennes liv siden har vært forferdelig, fra traumer, psykiatri, rus og innleggelser og samme ministeren har vært ordfører og mange unnskylder han med at nå er det så lenge siden av vi må glemme saken, selv statsministeren.. Han må få ny tillit osv. Den andre politikeren som utnyttet henne har sittet på stortinget. Men hennes liv og hennes pårørendes liv er ødelagt og gamle sår er blir revet opp hver gang han entrer tv-skjermen. Jeg kan bare tenke meg selv den opplevelsen.. 

Jeg er egentlig sjokkert over at det er tre sterke kvinner i topp i regjeringen som finner seg i dette, jeg vil at de skal stå frem på kvinnedagen å si at nei, dette er ikke greit. Du må gå av, selv om det er 17 år siden, vi tok feil du skulle ikke fått ny tillit. Ta konsekvens av handling og gå av. Jeg forventer egentlig at alle de som har gått over grensen i #Metoo sakene på Stortinget bør gå av, blir de ikke bedt om gå av, så bør de ta ansvar selv å si beklager å gå selv! Hvilke signaler sender vi ut til alle som er utsatt for overgrep? Jeg er skremt! Jeg er fortvilet! Dette handler ikke om hvilke side av politikken dette har skjedd på, det har skjedd og det er ofrene vi må tenke på, hjelpe de med traumene og be de som har utsatt de ta konsekvenser for det de har gjort. Hva med andre overgripere? De får ikke ministerposter eller fornyet tillit, de blir og med god grunn uglesett stort sett hele livet pga at de har bevist at de har gjort det, at de er i stand til å gjøre det!

Jeg forventer ikke at noen av de sakene vi vet om tar ansvar, jeg tror ikke de skjønner hvor alvorlig det er for de som har blitt utsatt for disse overgrepene hvor vondt det er, de fleste vil ikke si fra eller anmelde. Det blir nesten som å oppleve det på nytt.. Når man må beskrive i detaljer hva som har skjedd og man skal føle seg trygg og at man blir trodd og hvis det er sterke maktpersoner som står bak, så er det ikke lett å si fra.. Det er ikke lett å si fra uansett. Desuten så går alle tankene gjennom hodet: Var dette min feil? Gjorde jeg noe som ble misforstått? Sa jeg ikke nei tydelig nok? Og mens alle disse og flere tanker kverner rundt i hodet så går tiden og etterhvert så setter opplevelsen skikkelig i kroppen og man klarer ikke å ta det innover seg egentlig, man stenger det. Alle reagerer forskjellig, men dette er en reaksjon mange har forklart og jeg selv har kjent på. 

Mange er lei av #MeToo kampanjen. Det er jeg også, jeg er lei at det er et tema i 2018, er vi virkelig ikke kommet lenger… Men det er enda mye å ta tak i og litt etter litt tør flere å stå frem når de skjønner at de ikke er alene, sammen er vi sterkere og mange mener også at vi trenger ikke kvinnedagen lenger her i Norge og der er jeg helt uenig. Jeg synes vi går bakover i utvikling på mange måter. Det er snakk om at fødene kvinner skal ut av sykehus etter seks til åtte timer. Gravide i arbeidslivet har ikke samme rettigheter enda. Det er enda seksuell trakasering og de fleste kvinner har opplevd en eller annen gang å ha opplevd uønsket seksuell adferd. Samtidig så må vi kjempe for kvinner i andre land som ikke har mulighet selv, bevisstgjøring er halve jobben. Feks barnebruder, selv om tallet går sakte men sikkert nedover så er det helt krise enda.. Jenter i enkelte land “ber” om å bli misbrukt hvis de ute på kveldstid alene, India som et godt eksempel. Kvinnene i Iran begynner å tørre å kjempe, men bare et fåtall og de blir fengslet hvis “de blir tatt”  omskjæring, partnervold, voldta sine koner, bytte jenter mot gjeld og evt tjenester. At man samler inn penger til kvinner i flyktningleire så de kan få hodelykt, så de kan føle seg litt tryggere…

Jeg er sjokkert over at vi har klart å skremme Sumaya Jirde Ali til stillhet, hun orker ikke mer hat. Jeg forstår henne. Jeg har kjent bittelitt på det i forhold til henne og det gjør vondt når man blir truet. Jeg er voksen, jeg takler det og som sagt bittelitt.. Hun er 19 år, forfatter og en viktig stemme i debatten og vi har har klart å stilne henne nå.. Hvordan kan vi? Hun skulle til Bergen i dag på kvinnedagen, hun klarer ikke det. Jeg legger ved en kommentar fra Jarl Waage som skriver det jeg tenker her:

https://www.aftenbladet.no/meninger/kommentar/i/VRavvV/FUCK-FUCK-FUCK-FUCK

Rettelse: Hun har holdt appel i Bergen likevel og at hun tør, hun er modig, jeg blir matt når jeg leser kommentarfeltene.. Her på tv2 sine FB sider…

https://www.facebook.com/tv2nyhetene/posts/10156467863989750

Mannegruppa Ottar er også et trist eksempel på hvordan de oppfører seg mot sterke kvinner: Lan Marie Berg, jeg googlet henne + bilder og der kom det grusomt mye stygt. “Bilde kan være beskyttet med opphavsrett” så jeg legger de ikke her. Men kommentarer som:

– Kunne pult henne da

– Hunne hører hjemme i risåker under en pisk

– Rambo 4 + risåker + miner+ lan, ja dere skjønner tegningen

Osv osv osv osv.. Og dette er norske menn som sikkert mener selv at de er for likestilling, at kvinner og menn er like mye verdt. Men i en “lukket gruppe” på 60.000 medlemmer så viser de sine sanne holdninger og det jeg skriver nå er bare få eksempler.. I fjor truet de i 13 åring som turte å si noe høyt, er dette greit? Nei, trenger vi kvinnedagen og bevisstgjøring, JA! 

Jeg sier ikke at dette ikke skjer med menn og det er like alvorlig, men nå valgte jeg å skrive om kvinnedagen. Men overgrep må taes på alvor uansett kjønn, vold må tas på alvor uansett og urettferdighet! 

Viktig å høre på de kommer etter oss, de unge stemmene: Martine Halvorsen skriver i Aftenposten Si´D

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/wE0JkG/Mener-du-at-kvinnedagen-bare-er-noe-vas-Da-bor-du-lese-dette–Martine-Halvorsen

Jeg skrev fra utstillingen til Arifur Rahman som lagde den anledningen kvinnedagen 2016 for å hedre sin mor som bar barnebrud i Bangladesh:

http://epilepsi2509.blogg.no/1458400662_womas_rights_2016.html 

#Kvinnedagen2018 #8mars #overgrep #politikk #Elitefeminist #verden #metoo #hat #netthat #trusler #ArifurRahman 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg