Det er vi voksne som må være villig til å høre på ungdommene våre.. La de streike, det finnes ingen Planet B!

Husker når jeg var barn så var Prima Vera stort, jeg skal ikke skryte på meg at jeg skjønte tekstene, men jeg skjønte det var veldig kult for bestemor var så sinna på Jan Teigen og synes han gikk laaaaaangt over grensen og var et dårlig forbilde for dagens unge 😉 Og jeg ble selvsagt enda mer mer fasinert av Jan Teigen det er sånn det fungerer.. Men når jeg ble ungdom, så forbedret smaken seg enormt og Billy Idol ble den store helten og jeg gikk med tvinnet kors i øret og svarte klær, neglelakk, naglebelter, skjerf og var igrunn nydelig.. Bildet over er av en av de mildere dagene 😉

En periode så var det så mye sminke at jeg var glad det var vindstille eller så hadde halvparten blåst bort 😉

Men allerede da var jeg overengasjert og stilte meg alltid på de “svake” sin side nesten uansett hva det gjaldt, jeg hadde ikke alltid gode argumenter, men jeg så skummel ut og det hjalp det innimellom. Noen til og med brukte meg som skremsel fikk jeg vite flere år etterpå 😉

Men jeg skravler meg bort som vanlig, det jeg skal frem er at ungdommen i dag er en finfin gjeng stort sett som alle mennesker i alle aldre. Som søsteren så klokt sa: “de er under opplæring” og da skal det også være rom for feil. Men sånn som jeg ser de nå så er det mye hjertet på rett sted. På fredag skal de ut i gatene og streike for at vi voksne skal våkne og ta ansvar for klimapolitikken til planeten vår som vi allerede har ødelagt alt for mye.. “Det er ingen planet B” et godt ordtak.. Men når det kommer til miljø, så har jeg masse å lære og jeg prøver å henge med så godt jeg kan og vi prøver å gjøre så godt vi kan her hjemme. Størsten skal streike og vi bygde opp en stor tale som jeg synes hun skulle holde på skolen for å få gyldig fravær, men den flotte skolen hun går på (forresten verdens mest miljøvennlige skole, skryte skryte) hadde selvsagt allerede lagd en plan og at de drar inn sammen og har satt av tid til å lage plakater og sette seg inn i saken:

https://nu.no/saker/2019/03/tusenvis-vil-skolestreike-for-klimaet/

Og jo, et enkeltmenneske kan gjøre en forskjell, Greta Thunberg:

https://www.framtiden.no/201902227407/aktuelt/klima/hvor-mange-vil-folge-verdens-sterkeste-jente.html

 

Jeg blir så stolt! Begge ungene går på Grønt flagg skole og er bevisst og det nytter. Det er vi voksne som må være villig til å høre på ungdommene våre og endre våre vaner som ikke har vært så gode. Og jeg blir så forbanna på voksne som latterliggjør ungdommene som skal streike og har meninger.. Hvorfor gjøre det, hvorfor drepe et viktig engasjement? Det er vi som har ødelagt og det er de som må rydde opp.. Som jeg skrev på en status:

“Hvordan drepe ungdommenes engasjement….”

“Vi får ikke stoppet utviklingen, det går for fort. Det er måten vi gjør det på som må endres. Vi må tenkte helhetlig.. Bare som eksempel, skolen vår som er verdens mest miljøvennlige skole som kommer til å skape mer energi enn den bruker. Et powerhouse. Vi må tenke i de store bildene og vi trenger engasjerte ungdom og de er født i den digitale verden og det er den måten de kommuniserer på og tar vi det fra de så får vi ikke de engasjerte ungdommene vi trenger og vi kan heller ikke forvente at en 14-15 åring klarer å tenke gjennom alle aspektene, men de er under opplæring og vi trenger at de bryr seg!”

https://www.powerhouse.no/prosjekter/drobak-montesorri/

Og jeg mener vi kan ikke ta fra de ting som de har hatt fra de er små for å straffe de når de engasjerer seg, vi må utvikle samme produktene på mer miljøvennlige måter, for vi får ikke stoppet den digitale utviklingen.. Men vi kan lage bedre premisser rundt den, men igjen jeg har masse å lære og jeg prøver så godt jeg kan å henge med.

Men vær stolt av ungdommene, la de få streike, la de få slippe til, la oss høre på de og lære av de. De er fremtiden vår og dette er engasjementet vi vil ha. Det er bedre enn dagens influencere som fokuserer på kanskje litt mindre viktige ting.. Men det er en annen debatt..

Og dere: Husk “Earth hour” det er også et statement:

https://www.facebook.com/events/552629978556803/

Og seriøst: Det er ingen Planet B….

#Klima #Miljø #Ungdom #Streik #GretaThunberg #Skolestreik #Naturogungdom #22mars #Støttungdom

2 kommentarer
    1. Da jeg var barn og ungdom, hadde vi faktisk lært å aldri kaste papir og annet søppel på gaten. Vi tok det med oss hjem om det ikke var søppelbøtte i nærheten.
      I dag flyter det av godtepapir, drikkekartonger for saft og alskens dritt mellom skoler og nærmeste butikk. År etter år har man lært om miljøvern og forsøpling på skolene. Det ser ikke ut til å hjelpe mye. Jeg bor like ved en barneskole og en ungdomsskole…og butikker. Det ser helt tragisk ut langs veiene, og det er ikke de voksne. Mine barn lærte også å ikke kaste fra seg ute. Nå er de voksne. Håper deres barn lærer det samme. Det er noe med holdninger, også foreldre må bidra mye mer der enn de gjør.

      De får bare streike, men det hadde vært fint om de startet med seg selv, for det er der det begynner. Jeg er gammel og kaster fremdeles ikke søppel ute. Ikke har jeg stort forbruk heller. Man trenger ikke så mye av ting, klær, sko, osv. Eler hauger med utenlandsferier.

      1. Enig at alle skal rydde etter seg, såklart 🙂 Jeg opplever ofte barn og unge som rydder etter andre også, ofte! De blir med på strandryddedag, de har egne dugnader. De bytter klær, kjøper brukt og sorterer! Mine går på grønt flagg skoler hvor miljøvern er en naturlig del av skoledagen. Barn og ungdom krever ikke så mye annet enn hva vi har oppdratt dem til å være vant til, så først bør vi jo ta en runde med oss selv vi voksne!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg