Vi lever midt inni historien

Vi lever midt inni historien, det som skjer i verden nå blir skrevet ned i historiebøkene for våre barn. For meg er det viktig å kunne bidra i denne historien, lære mine barn og evt barnebarn og hvor vi sto når verden var i den verste humatitære krisen siden andre verdenskrig! Det nytter ikke å lukke øynene, det som skjer nå og har allerede skjedd i på sjette året påvirker hverdagen vår enten vi vil ta stilling til det eller ikke. Jeg har hylt om Syriakrisen siden 2011 og i høst våknet mange og aldri før har så mange nordmenn bidratt av tiden sin, gitt klær, gitt omsorg, gitt penger og vært medmennesker. Det er viktig og det er ikke over før vi klarer å skape fred. Jeg snakker ikke om hele verden, jeg snakker om midtøsten. Spesielt Syria. “Hele” midtøsten har vært i beveglese etter den arabiske våren og Tunisia står frem som et godt eksempel hvor de klarte å roe ned meg dialog og felles mål. Der har Assad og co lang vei å gå..

I februar så drar jeg til Lesvos, jeg skal hjelpe, jeg skal være tilstede, jeg håper jeg gjør en forskjell. Vi pakker ned sokker og brødposer som vi skal kle på iskalde mennesker som flykter for livet. Vi pakker ned ull som kan hjelpe de litt mot kulden mens de prøver å flykte nordover. Vi prøver å beskytte de litt, men vi kan ikke beskytte noen mot andre folks kulde.. Tenk på Halvdan Sivertsen sin sang “Sommerfuggel i vinterland” og vær så snill og ta i mot mennesker som kommer med varme og smil, de skal så lite til og det betyr så uendelig mye  #AllLivesMatters Når jeg sier vi, så mener jeg “Refugees Welcome to Drøbak” Kristina og jeg og alle de som hjelper oss og det er mange <3

Så lenge de ikke klarer å skape fred, så må resten av verden stille opp og gjøre det vi kan for å hjelpe. 

Spør deg selv hvordan du kan bidra hvis det føles for stort. Hva kan du gjøre for at verden kan bli et bittelitt bedre sted å være? Kan man hjelpe en, så har man hjulpet. Verden trenger deg 🙂 

Jeg vet jeg er “masete” men det er min måte å prøve å hjelpe 🙂

Som sagt til det kjedsommelige: Gi litt av tiden din, bli med i lokalgrupper, bli kjent på tvers. Vi har masse å lære av andre mennesker.

Gi det videre, er det noe du ikke trenger lenger, så er det sikkert noen andre som trenger det 🙂

#PayItForward

Hold deg oppdatert og prøv å forstå. Tenk hvis det var deg som måtte forlate alt du kjente til og måtte sette dine egne barn i fare for å overleve.. Bare tenk..

Husk: Du kan gjøre en forskjell

Vil du være med å bidra til at vi får med oss mer nødhjelp til Lesvos: 

VIPPS: 92061186

KONTONR: 51831098655

Vi gir direkte til de som trenger <3

Peace Out <3

#PayItForward #PayAttetion #RefugeesWelcomeToDrøbak #RefugeesWelcome #SyriaCrisis #Syria #lesvos 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg