Hva er det med akkurat som gjorde at du valgte å reise? #Debrief #Lesvos

Krigen i Syria hadde 5 års dag i går. Gratulerer liksom..5 år siden noen ungdommer holdt en fredelig demostrasjon som utartet seg til det vi ser i dag 5 år senere.. Samtidig så hadde vi en rettsak her i Norge om hvorvidt ABB lever under forhold som er brudd på menneskerettighetene..
 Det er to komplekser som er så horrible at jeg klarer ikke helt å ta noen av de innover meg. ABB sin nazihilsen når han møter i rettsaken, jeg tror han har satt igang dette styret bare for å vise seg frem og evt oppmuntre sine «følgere» med å vise sitt «nye» standpunkt. Det er synd vi gir han så mye oppmerksomhet, meg selv inkludert..

 

Det er Syria mitt hjerte brenner for og i går var jeg på debrief etter min tur til Lesvos, vi var flere men jeg skal ikke fortelle deres historie, det skal de få lov til selv. Psykologen som møtte oss spurte et interessant spørsmål: Hva er med deg som gjør at akkurat du reiste?

Det måtte jeg tygge litt på det spørsmålet og  jeg landet på at det var egentlig ikke noe spørsmål, jeg måtte, jeg hadde ikke noe valg så lenge jeg hadde muligheten til det og det hadde jeg i vinter. Jeg har alltid ønsket å dra til Midtøsten, jobbe i flyktningleir, gjerne Libanon, Gaza og Afghanistan, ingen steder hvor en reiseforsikring med en som har en epilepsidiagnose får lov å reise. Derfor var det ekstra verdifullt å få være med til Lesvos å bidra litt der og jeg kommer til å reise tilbake når jeg har mulighet. Jeg har alltid ville hjelpe uansett om det er her eller der. Men de siste 5 årene har jeg vært i overkant engasjert i Syriakrigen og i sommer/høst når virkeligheten banket på døren her i Europa så var det mange som ble engasjert på godt og vondt. Men fortsatt så bare må jeg hjelpe, det er svaret. Jeg må hjelpe med det jeg kan. 

 

Noe vi snakket om i går er at opplevelsene på Lesvos både de gode og de vonde er med oss, vi takler det. Noe som er vanskelig er å måtte forklare for folk hvorfor vi drar, er det ikke nok folk her hjemme vi kan hjelpe, nå må vi stenge grensene pga horder og strømmer av flyktninger og krisen som kommer hit. Europa er i krise sies det.. Men dette er ikke vår krise, vi er de som nå må hjelpe mennesker som har måtte dra fra alt de eier og sin famile og alt som er kjent. De eier kun det de står og går i..De er i krise.. Det blir feil uansett, hjelper vi her blir det feil og reiser vi dit der de er så er jammen det feil for noen også.. Men samtidig så har godhetstyrannene våknet og vi har fått utrolig mye hjelp og støtte med gode ord, klær, utstyr og penger og her går hjelpen så direkte den bare kan.

Bare se her hvor fantastisk <3

Og barn som vil hjelpe barn og sende de en liten oppmuntring 🙂 Dette har vi fått på “Refugees welcome to Drøbak” lageret vårt <3

 

En av mine opplevelser som jeg bærer med meg er en ca 10 år gammel gutt som kommer alene i campen hvor vi var og ville ha hjelp. Han var alene og hadde verken papirer eller voksne og jeg så ble fortvilet. Det kom en tolk som snakket kurdisk og hjalp han. Vi fant igjen henne etterpå for å få vite hva som hadde skjedd og hun fortalte oss at han hadde mistet foreldrene sine i campen men de var gjenforent og vi pustet lettet ut. Så kom han alene tilbake og vi måtte igjen si nei til han iom det verken var foreldre eller papir med han og det blikket han sendte meg så ensomt og forsvarsløst og underleppa som dirret hvor han bøyde hodet og gikk? Den opplevelsen sitter godt.. Men jeg vil ikke glemme. Jeg håper foreldrene hans var der, jeg skulle bare ønske jeg hadde krevd å se de og jeg skulle ønske jeg turte å bryte litt regler og gi han det han trengte.. Men han sitter, blikket hans sitter og jeg vil bære han med meg videre. Men jeg har et stort egoistisk behov for å vite hvordan det gikk med han.. 

Camp Moria

 

Nå er vi underveis igjen, ikke jeg denne gangen men flere fra Volunteers og vil du være med å hjelpe så blir vi glad. 

Du kan være med å bidra:

Vipps: 90090029

Dette er så direkte som det kan få blitt. Folk reiser ned og hjelper folk. Ingen mellomledd <3

Jeg prøver å leve etter dette og da vil jeg bare hjelpe <3

Denne setningen har jeg lært så masse av: #EqualWorth og har man den setningen med seg og så endrer man holdningen sin og ser plutselig andre og seg selv på en annen måte 

 

#EqualWorth #PayItForward #Peace #Syria #Lesvos #Volunteers #Refugeeswelcometodrøbak 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg