#JegHarOpplevd april 2015


Jeg har tygd på dette en stund, lenge før #JegHarOpplevd kampagnen på #SoMe! Jeg har vurdert, skal jeg dele, skal jeg ikke! Jeg landet lenge på at det skal jeg ikke! Men en del av meg tenker at jo flere vi som forteller jo flere kan det hjelpe! Vi er desverre for mange som har opplevd overgrep og trakassering! Jeg skrev ned min opplevelse for ca 1 år siden for at jeg skulle bearbeide, men jeg skjemmes ennå…

Uansett: Tanker fra to overgrep:

Følelesen av å bli overfalt er tøff å beskrive, jeg er blitt det to ganger og det var helt forskjellige følelser involvert.

!.gang jeg ble voldtatt var jeg 12 år gammel og på vei hjem fra en venninne, jeg ble dratt inn i skogen ikke så langt hjemmefra og helt ærlig husker jeg ikke alle detaljer, jeg husker å bli truet, følelsen av å være maktesløs, i en annens vold i en annens vilje! Jeg kan ikke huske så mye redsel, jeg tror jeg var lamslått! I ettertid har jeg forstått at det var en fullbyrdet voldtekt som det kalles på fagspråket! Jeg forstår at man må ha fagspråk for å distangsere seg fra de personlige hendelsene, det ville blitt for tøft! Jeg skjønner det. jeg har også distangsert meg fra hele opplevelsen, jeg husker det svarte blikket, jeg husker ordene som sier «ikke gjør motstand» Jeg husker den turkise shortsen som jeg elsket som jeg har kastet når jeg kom hjem, jeg bare husker ikke hvor? Jeg husker at mamma skjønte at det var noe, men jeg ville ikke svare, det ble for stort! Jeg la meg, sovnet bare tror jeg og morningen etterpå bvar barndommen ødelagt og jeg husket ikke hvorfor! Hjernens utrolige mekanisme -fortregning!

Jeg vet ikke hvem dette er, kanskje jeg har sett han i ettertid, men ikke husket det, ikke kjent han igjen..! Vet ikke, det ble for mye å ta innover meg selv når jeg var 12 år, ikke klar for å ta det innover meg! Jeg stilte meg uforstående til hele hendelsen, dette ble en situasjon jeg ble dratt inn i fordi jeg var på helt feil sted på det tidspunktet..Jeg har ikke så mange vonde minner fra dette, bortsett fra følelsen av å bli umyndigjort ovenfor seg selv og bli fratatt makten over sin egen kropp..Men ingen traumer tror jeg annet enn å være redd for skogen, man vet desverre ikke hva som skjuler seg der, kan si det med erfaring!

Dette ble fortrengt i 3 år, jeg ble 15 år og var på fest! Drakk meg full, hadde ikke kontroll! Jeg flørtet med en mann, jeg husker det ikke! Det jeg husker er at jeg kjemper plutselig mot to overgrep, det ene når jeg var 12 og dette som skjedde nå som jeg var 15 år, det skjer igjen! Jeg ropte og skrek om hjelp, men ingen kom, ingen tok dette på alvor, de andre på festen skrudde opp musikken for at jeg bråkte! jeg ropte nei nei nei og jeg vil ikke og ble holdt fast og fikk beskjed om at dette ville jeg like mye, jeg ville ikke, jeg ba, jeg tryglet! Men ble tatt med makt og tatt brutalt! Jeg følte meg skyldig, jeg føler kanskje ennå litt skyld, jeg var tross alt full, kanskje jeg hadde lurt han! Han klarte å få meg til innse at det var min egen feil, man må finne seg i å bli holdt med makt og voldtatt fordi å si nei i fylla det gjelds ikke, det trenger man ikke å ta på alvor! Jeg skjønner jo det når de andre 20 mennenskene på festen skrur opp volumet så denne mannen skal få «arbeidsro»..

Det verste av alt at jeg skjemmes ennå?jeg skulle ikke ha drukket, jeg må ta en del av ansvaret!

Det er blitt vanskelig å si nei, ingen vil høre på det alikevel! det som er så tragisk er at dette er snart 25 år siden og at dette ennå sitter i kroppen, jeg er livredd for å sende ut feil signaler for hvis det blir misforstått så kan jeg takke meg selv!! Jeg leser amnesty sin nye kampagne #NeiErNei og synes det kjempetrist at vi må ha kampagner for at folk skal forstå at sex uten samtykke er feil..ennå tenker 1/3 av landets menn at mye av dette er jentenes ansvar, vi må kle oss tekkelig og ikke fristende, vi kan ikke gi menn falske forhåpninger i tilfelle vi ombestemmer oss og ikke vil alivel, da er vi synderen!

Nei er nei uansett tilstand man er i , jeg forstår det fornuftig sett, men følelsene skjønner ikke det! Jeg gremmes og får virvler av smerter ned i magen når jeg tenkte på det som skjedde, jeg har lyst å kaste opp! Bare den setningen som gikk igjen mens dette foregikk :Du vil dette like mye..jeg ville ikke det! Jeg ropte fortvilet på hjelp og prøvde virkelig å kjempe meg løs, men han var for sterk, for bestemt og jeg skjemmes! JEG SKJEMMES for noe jeg egentlig ikke har gjort, men det føles sånn!! Den verste totale skamfølelsen var når jeg ble irettesatt etterpå for å lage mye styr og alle mente jeg måtte ringe han å si unnskyld?jeg gjorde det, jeg sa unnskyld for at jeg ble voldtatt! Den eneste følelsen jeg kan beskrive det med er patetisk, jeg er patetisk, jeg skjemmes! Han tok i mot unnskyldningen , det var greit sa han! Det tok år før jeg kunne erkjenne at dette var et overgrep, jeg er uten skyld her, men jeg klarer ennå ikke å ta det innover meg fordi jeg var full!

Jeg drikker aldri mere, jeg kan ikke tillate meg selv å miste kontrollen, noen kan misforstå – 

Det gjør vondt…

Men det er ikke håpløst!

11 kommentarer
    1. Du er sterk, tøff, men du er ikke modig nok til å ta vare på deg selv. Du har så utrolig mange gode argumenter og meninger, du er en inspirasjon! Men ikke glem at det var med DEG dette hendte og et overfall ER et overfall. En sko blir bare ikke plutselig til en støvel. Kjemp videre og stå på! ..og husk at det ikke er noen skam i å skaffe hjelp. Viste du at de fleste Går til psykolog minst en gang i sitt liv? En gang må være den første. Utrolig fin blogg og dypt skrevet!

    2. Modig og godt skrevet, Marianne! Fortsett med det, for din egen del. Og aldri glem at du ikke har noen som helst skyld i hva som har skjedd.

    3. Gode Marianne, du er ikke alene og følelsen er den samme. Opplevde noe lignende da jeg var 17
      Takk ❤️

    4. Du er ikke alene Marianne! Det står respekt av at du tør å være åpen! Det var ikke din skyld! ❤️

    5. Kjære Marianne. Tårene renner og jeg skjemmes. Skjemmes over å representere mitt kjønn. Nei er nei! Alt annet enn tydelig JA! er faktisk nei! Det er tragisk at et barn skal utsettes for slikt og for at en flott, voksen, sterk kvinne skal måtte bære sårene. Håper inderlig at du kan gradvis komme forbi disse minnene og gjøre de tingene du ønsker uten å hemmes av tidligere overgrep. Skogen skal ikke være farlig. Den skal være vakker, mystisk og trygg. Du skal kunne drikke deg snydens full om du ønsker det. Jeg gråter så familiens 17åring ser rart på meg. Jeg skal fortelle ham at alt annet enn JA! er nei!

    6. Lars Korsnes:
      Tusen takk for flotte ord 🙂 Fornuften min er helt enig med deg og følelsene begynner å forstå, men skjemmes litt enda! Men så nydelig å høre at vi oppdrar gode gutter og fine holdninger, det er så viktig! Takk Lars og jeg eå glad i deg, du gjør og sier så mye fint 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg