Kan ikke tenke på at de store ekle hendene tok seg til rette på små barnekroppene!

Jeg kaller det eksponeringsterapi, jeg utsetter meg for ting som setter i gang følelser som ligger dypt begravd! I går var jeg på en boklansering: “Jakten på en overgriper” Jeg måtte skrive hele tiden for å legge et lite filter mellom det jeg hørte og meg selv! Jeg skriver litt om Anette sin historie, den er tøff! Men hun er tøff, respekt til deg: Annett Berntsberg Eck

Hun kommer på scenen strålende og gråkvalt! Det er mye følelser på en sånn dag hvor alt skal presenteres! Hun kommer med en genser som det står: #Snakk på

Åpenhet er viktig, snakke ihjel ikke tie ihjel! Voldtekt er jævlig, alle bør snakke om det! Oppfordrer alle som er voldtatt eller utsatt for overgrep om å snakke så flere tar bort skammen og flere kan hjelpes! Være seg selv når man kan være seg selv fullt og helt! Dette gjelder begge kjønn, overgrep kan gjelde alle! 

Det handler om liv og død for mange, noen velger bort livet etter overgrep! En jente skulle vært her i dag, men hun tok livet av seg forrige tirsdag! Et overgrep og voldtekt er et samfunnsproblem og mange velger utveien med selvmord! Helt grusomt! Dette forteller hun mens tårene renner og hun presenterer Fabian Stang på scenen
Snakker også om at åpenhet kan redde liv!
På vei hit i dag så tenkte jeg at Annett har vært så alene og ensom så lenge, så det var så fint å se full sal!
Oslo kommune har en stygg historie, mange barnehjemsbarns ble utsatt for overgrep og ansatte byttet barn seg i mellom og sendte de rundt som varer! 
Mange av disse har fått en unnskyldningen og erstatning, en lav terksel for det! Det kan ikke reparere overgrepstraumer, men de får en liten oppreisning!
Dette er krevende å snakke om,
Jo flere som leser, jo flere vil snakke og melde i fra hvis de ser evt overgrep!
Han snakket også litt om politisk ansvar som de må ta tak i, det er desverre et samfunnsproblem og det må forebygges og taes tak i!
Inga Marte Thorkilsen kom opp på scenen
Inga marte har vært engasjert i hele prosessen! 
Applaus for å stå frem, for å skrive bok, vi lærer hva skal gjøre og ikke gjøre! Det krever mye å åpne opp om voldtekt og overgrep!
Applaus til mammaen til Therese for å sette ord på hele prossesen om å ikke se!
Vi må ikke to at det bare er å snakke om det, enkelte opplever å ikke bli trodd, enkelte legge skammen og skylden på deg! Vi må tåle hvis vi snakker
Følelsen av å være null verdt. Er jeg verdt å være glad i, fortjener jeg virkelig å ha det godt? Skyld og skam er på avveie, vi må plassere ansvaret der det hører hjemme!
 «La hun ikke litt opp til det»? Hun var jo full» Derfor føler jeg skyld!  #JegHarOpplevd
Inga Marte sier hennes oppgave er å få folk til å forstå at dette er et samfunnsproblem, senke terskel for å tro på folk! 
Da spesielt er det viktig å tro på barna…
Avskamming i samfunnet! Vi må prate, tørre og tåle! Det er et stort folkehelseproblem! Vi må flere tørre og tåle! Et fellesansvar, ikke et ildsjelsarbeid eller kvinnesaksarbeid!
Lovverket må endres, foreldelsefristen er nå borte! Erstatninglovverket må endres! Helst fjernes pga erstatning og en oppresning!
Kampen fortsettes!
Nesten ordrett hva hun sa, hun er tydelig engasjert og det er så flott å se!
Neste på talelisten var Bård Vegard Solkjell
Annett: du har gjort noe som er større enn deg selv! 
April 2014 blir lovverket endret om foreldesesfristen! Den virkelig historien er at dette har vært et tema for lenge og her er enkeltmenneske gjort en forskjell om en lovverket! Historien om Annett har gjort et veldig inntrykk på han! Mange historier, enkelte satte seg! Dere har gjort en så viktig jobb og skapt en utrolig viktig endring! Sterke historier inntrykk og klare å få politikere til å gjøre en endring! Viktig: Når det ble endret, så var det pga det rasjonnelse og forbryteren kan gå fri i mange mange mange år før man tør i det hele tatt å si noe om det! Da er det ekstremt viktig at man enda kan straffet og at rettsikkerheten sikrer offeret! Dere overbeviste stortinget om at en lovendring måtte på plass! 
Annett har en liten, men ekstremt viktig plass i norsk politisk historie!
Så kommer Runi Børresen opp på scenen:
 Høyskolestudie om voldtekt og overgrep! Faen så viktig! Fagfolk kan ikke nok og Runi har fått dette opp på høyskolenivå!Holder på meg studie om vold i nære relasjoner, traumer og sorg og nå voldtektsstudie i et livsløpsperpektiv!
Overskrift «å skjøte en regnbue» En metafor Tankeeksperiment: Hva legger du å skjøte en regnbue, mange tolkninger på det antaklig! Min tolkning er at man reparerer seg selv og en repasjon blir aldri helt bra, det vil være hakk og det blir aldri helt fint igjen, men man må prøve å repare så godt så mulig!Vi må vite hva vi skal gjøre når vi møter «ofre» Vi må samhandle alle sammen, vi må alle møte overgrepsoft med forståelse! Alle etater må jobbe sammen for å ivareta barn/unges rettigheter! Vi kan sørge for at de får oppfyllt de rettigheter de har krav på! Barnekonvensjonen er et redskap som vi skal bruke hele tiden!Vi må gjøre hverandre gode! Vi er en del av noe mer, vi er ikke alene! Vi må samarbeide, felles plattform å jobbe. 
Tankeeksperiment! Hvem kan du snakke med hvis du mistenker at et barn er utsatt for overgrep: rektor på skolen, ppt, barnevern, familien!
Skal ikke kimse av magefølelsen, vi må undersøke, ikke overse! Kunnskap er makt og bidrar til å vise forståelse!
Skal ikke kimse av magefølelsen, vi må undersøke, ikke overse! Kunnskap er makt og bidrar til å vise forståelse!Dette MÅ inn i grunnutdaningen evt etterutdanne seg om overgrep og vold! Ny kunnskap er viktig! Må prøve og forstå både overgrepsutsatte og overgriper! Vi ha en oppmerksomshetsplikt, vi må se ikke overse, være den ene! Vi må handle! Det er en plikt! Skolen må se! 100% går på skolen og nesten 100% går i barnehagen, der ser vi barna og det er viktig å være oppmerksom! Dette MÅ tas tak i! Vi kan alle bidra til å skjøte en regnbue, være den ene! hjertet må være med!
Spilledåse! Lille Annett, store Annett Hun gir en spilledåse som gave Hvor liten møter stor <3
Forfatteren som har fortalt Annett sin historie kommer opp, Terese Ridar
Annett og jeg vokste opp på 70tallet i groruddalen, syklet rundt og var «guttejenter» Like oppvekster bortsett fra at Annett ble utsatt for voldtekt!
Leser litt fra boken: Føttene går uten at hun kjenner at bakken, følger han etter? Det er bare 50 m, det gjør så vondt, aldri før har hun vært så redd! Hvis du sier dette til noen, så vil ingen mer være glad i deg» Dette klarte jeg ikke å skrive ordrett! Men essensen er der…
Annett turte ikke å fortelle om overgrepet hjemme, dette ble problemer senere i livet! Hvor stor virkning et overgrep har på et menneskeliv, jeg lover det har det!
Overgriper har flyttet inn i forfatterens nabolag! De har samme t-bane stasjon! Samme adresse som barnehageplass på samme tomt som overgriper!
De takket nei! At han kan bo i sokkelleilighet som barnehagen! Annett dro for å konfrontere utleier, i det Annett nærmer blir hun kvalm og kaster opp for å være i nærheten! Må gjøre dette for barna sin skyld, må fortsette! Kan ikke tenke på at de store ekle hendene tok seg til rette på små barnekroppene! 
Jeg Kjenner jeg blir forbanna!!!
Avslutningsvis sang Simone “De umulige” Av Sigvarts Dagsland, en tekst som betyr veldig mye for Annett! 
Alt jeg klarte å tenke på vei hjem at jeg var som et papir som var krøllet sammen og aldri ble helt rett igjen.. Men jeg er enig med Anett: #Snakk og jeg skal prøve og jeg er i gang! Legger ved link til egen historie #JegHarOpplevd som jeg skrev i april
Jeg skal lese denne boken, så snart jeg klarer!
I mens må man bare leve livet og gripe øyeblikkene <3 Og prøve og skjøte regnbuer…
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg