Hvis ikke vi, hvem? Hvis ikke nå, når?

For en helg! Med utropstegn 🙂 Vi har vært på Godhetstyrannenes fest i Trondheim invitert av Lars og Kathrin som vi har møtt ute når vi har vært på Lesvos, Libanon eller som frivillig her i Norge. Jeg møtte Lars på Lesvos. Nesten umulig å beskrive to så fantastiske personer. 

 

På lørdag var vi invitert til fest på gården og de hadde dekt opp til 70 stk på låven og gjort det helt nydelig med et lang bord med plass til alle under tanken “When you have more than you need, buildt a bigger table not å higher fence” Og virkelig altså, plass til 70 stk. Det var hengt opp bilder langs hele bordet med bilder av alle frivillige dette året. Mange sterke inntrykk, mange sterke historier og det som har vært spesielt hele helgen er at alle uansett forstår deg, skjønner hvordan du føler det. Mange andre der møtte min 9 år gamle gutt jeg aldri glemmer og de skjønner det, de også husket blikket og den dirrende underleppen..http://epilepsi2509.blogg.no/1460546823_jeg_grter_for_gutten_.html  Og han er bare et menneske underveis som har gjort et uslettelig inntrykk på meg, tenk hvor mange historier som aldri blir hørt eller fortalt. Det snakket vi om i helgen hvor viktig det er for folk å fortelle sin historie og da er det viktig med folk som lytter. De er ikke bare flyktninger, horder, strømmer og tall. De er hvert sitt menneske, med hver sin historie.

Vi har ledd, grått, trøstet, hylt, blitt sinna, blitt glad og vi ser håp når vi er så mange samlet rundt et bord og vet hvor mange bare vi hjulpet dette året

Lars holdt tale og begynte med ordene: Hvis ikke vi, hvem? Hvis ikke nå, når” Hentet fra en bok som heter: “Bli sint” Og det er på tide flere blir sint over hva som foregår og vi må ta tak og fortsette. To reiser til Libanon på fredag, to reiser ned til Hellas igjen og blir der på ubestemt tid, flere vil bare ned igjen sånn som meg, men ikke lett å bare dra. Jeg kommer til å dra, men vet ikke hvor og ikke når. Enn så lenge så bretter vi opp ermene og jobber videre her. Masse å ta tak i, det er så lett å hjelpe til, jeg synes det er verre å la være. Det koster så lite og melde seg inn i frivillighetssentralen, gi av din tid, gi ting videre som du ikke trenger, vær tilstede for folk, se folk ikke overse, annerkjenn og bare smil 🙂 Det gjør en forskjell, alle kan gjøre en forskjell

Vi var 70 stk til bords på lørdag og grovt regnet ut så har bare vi gjort en forskjell for ca 100.000 mennesker ved bare å vise de et vennlig ansikt og være tilstede. Så det beviser at alle kan bidra. Festen var helt perfekt. Det var utrolig fint, samtidig som alvoret vi alle har opplevd ble forstått

Vi er godhetstyranner og stolt av det 😉 

Her har alle malt en hilsen til vertskapet og ingen dør vel av overraskelse når de ser det lilla peacetegnet der 😉

Et av bildene som hang på festen har jeg sett flere ganger og det gjør inntrykk. Det er Tordar på Lesvos, han har vært der i 7, 5 måned og drar ned igjen og han er fantastisk. Bildet sier egentlig mer enn ord:

Jeg har fått lov å legge det ut på bloggen. Dette bildet fanger opp stemningen av øyeblikket. Han har opplevd, men det er hans historier. Jeg vil bare fortelle at han er en av mange som gjør en utrolig innsats.


En gummikule fra Idomeni, fra når grensepolitiet skøt med gummikuler og tåregass. Tenk å bli truffet av denne i med stor kraft…….

Som sagt, det var mye alvor i alt det fine..

Tusen takk til alle frivillige der ute. Jeg gir dere en klem 🙂 Dere gjør en forskjell <3

#Payitforward #Payattetion #refugees #godhetstyranner #frivillighet #Lesvos #Libanon #Hellas #BliSint 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg